Przejdź do treści

Zdrowie psychiczne i emocjonalne w pracy. Hello Zdrowie patronem kampanii „Zrozum. Poczuj. Działaj!”

Tekst o kampanii wspierającej zdrowie psychiczne w pracy. Na zdjęciu: Fioletowy i żółty tekst - HelloZdrowie
Zrozum. Poczuj. Działaj! / mat. pras.
Podoba Ci
się ten artykuł?

Aż 94 proc. ankietowanych pracodawców i pracowników odczuwa negatywne skutki psychiczne pracy zdalnej. Coraz więcej osób bierze zwolnienie chorobowe z powodu zaburzeń psychicznych. Jednocześnie statystyki pokazują, że 75 proc. osób cierpiących z powodu zaburzeń nie otrzymuje żadnej profesjonalnej pomocy. Twórcy kampanii „Zrozum. Poczuj. Działaj!” chcą to zmienić. 

Świadomość pracodawców i pracowników

„Zrozum. Poczuj. Działaj!” to ogólnopolska kampania edukacyjno-informacyjna, wspierająca zdrowie psychiczne i emocjonalne Pracowników i Pracodawców. Organizatorem działań są Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej wraz z Grupą ArteMis.

Głównym celem kampanii jest zwiększenie świadomości pracodawców i pracowników w kwestii zdrowia psychicznego. W prowadzonych działaniach nacisk położony jest na promowanie postaw zrozumienia i akceptacji osób z problemami psychicznymi. Wciąż wiele osób boi się przyznać do problemu, a tym bardziej poprosić o pomoc, dlatego celem jest oswojenie tego tematu i łamanie istniejącego tabu.

Działania mają popularyzować potrzebę budowania rozwiązań, które zapewnią troskę o nasz stan psychiczny. Kampania ma także uświadomić wpływ zaburzeń emocjonalnych na środowisko pracy – przykładem są mniejsza wydajność pracownika czy rosnąca z tego powodu absencja chorobowa.

„Zdrowy pracownik, to zdrowa firma. A pamiętajmy, że wydajność i efektywność pracy zależy w znacznej mierze od zdrowia psychicznego pracownika. Dlatego właśnie konieczne jest, aby pochylić się nad tym tematem. Chcemy uświadomić, jak duży wpływ na pracę ma samopoczucie pracownika i jego zdrowie emocjonalne.

W kampanii zachęcamy pracodawców do wzięcia większej odpowiedzialności za swój zespół. Pamiętajmy, że sukces każdej firmy nie bierze się z niczego, zawsze stoją za nim ludzie. To właśnie oni są największym kapitałem każdej firmy, w który warto inwestować i o którego warto dbać – mówi dr Andrzej Mądrala, Wiceprezydent Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak kontrolować stres?

Dbanie o stan umysłu jest istotne

„Poprzez wspólne działania chcemy podnieść jakość życia osób borykających się z codziennym stresem i presją zmieniającego się świata. Chcemy edukować, wyjaśniać i motywować. Między innymi zaplanowaliśmy serię webinarów i wywiadów z ekspertami kampanii, podczas których przybliżymy najważniejsze zagadnienia związane ze zdrowiem psychicznym, odpowiemy na pytania i postaramy się rozwiać wątpliwości związane z tym tematem. Będziemy mówić o tym, że dbanie o stan naszego umysłu jest równie istotne, co dbanie o stan naszego ciała” – mówi Agata Swornowska, Prezes Zarządu Grupa ArteMis Sp. z o.o.

Pracodawcy RP są w trakcie przygotowywania Księgi Rekomendacji dotyczącej Pracy Zdalnej, która zawiera główne wnioski i rekomendacje, opracowane przez ekspertów, na podstawie przeprowadzonych badań w zakresie rozwiązań legislacyjnych, ekonomicznych i społecznych związanych z tą formą świadczenia pracy. Z badań tych jasno wynika, że negatywne skutki psychiczne pracy zdalnej odczuwa aż 94 proc. ankietowanych pracodawców i pracowników.

Statystyki zaburzeń psychicznych są zatrważające

„W ramach kampanii „Zrozum. Poczuj. Działaj!” chcemy pokazać jak ważnym aspektem jest monitoring zdrowia mentalnego pracowników przez pracodawców. To z kolei, pozwoli określić, którzy pracownicy wymagają natychmiastowego wsparcia oraz jakie to wsparcie powinno przybrać formę.

Pamiętajmy, że stres i zaburzenia emocjonalne wpływają nie tylko na efektywność i wydajność pracownika. Realnie wpływają także na jego obecność w pracy. W Polsce obserwuje się stały wzrost liczby dni absencji chorobowej właśnie z powodu zaburzeń psychicznych. I o tym też będziemy mówili w naszej kampanii” – mówi Agata Kulak-Walczak, Zastępca Dyrektora Generalnego Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej.

Jednym z ekspertów kampanii jest Elżbieta Grabarczyk, psycholog z ponad 20-letnim doświadczeniem w pracy terapeutycznej i szkoleniowej, certyfikowana specjalistka psychoterapii uzależnień i mediatorka.

„Statystyki zaburzeń psychicznych są zatrważające. Najwięcej danych dostarczyło nam badanie EZOP i wynika z niego, że u niemal 24 proc. osób w badanej populacji można rozpoznać występowanie przynajmniej jednego zaburzenia psychicznego, co w skali kraju daje 6 mln osób w wieku produkcyjnym. Bo właśnie na kluczowy wiek produkcyjny przypada szczyt zachorowań np. na depresję. Jednocześnie statystyki pokazują, że 75 proc. osób cierpiących z powodu zaburzeń nie otrzymuje żadnej profesjonalnej pomocy.

Dlatego działania zmierzające do profilaktyki zaburzeń psychicznych i promocji zdrowego stylu życia są tak istotne. Co istotne, zaburzenia psychiczne wciąż są tematem tabu. Wiele osób boi się przyznać do problemu, boi się zgłosić o pomoc. A często też nie wie, gdzie może się zgłosić. Profilaktyka zdrowia psychicznego powinna zatem obejmować odczarowywanie stereotypów, abyśmy nie mieli obaw przed poproszeniem o pomoc, bo ta jest kluczowa” – mówi psycholog Elżbieta Grabarczyk.

 

Kampania została objęta honorowym patronatem Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii, a także Centralnego Instytutu Ochrony Pracy-Państwowego Instytutu Badawczego. Patronem działań jest Instytut Psychologii Polskiej Akademii Nauk oraz Fundacja Rozwoju i Promocji Psychoterapii.

Hello Zdrowie objęło kampanię swoim patronatem medialnym.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy:

Podoba Ci
się ten artykuł?