Przejdź do treści

Metoda Dobrego Startu – w jaki sposób wpływa na rozwój dziecka?

Dzieci malują przy stole, angażując się w kreatywną aktywność. Połączenie ruchu, dźwięku i działań manualnych wpisuje się w założenia Metody Dobrego Startu.
Metoda Dobrego Startu – w jaki sposób wpływa na rozwój dziecka? Fot. AdobeStock
Podoba Ci
się ten artykuł?

Metoda Dobrego Startu wielopłaszczyznowo wpływa na rozwój dziecka poprzez angażowanie wszystkich jego zmysłów oraz dużej i małej motoryki. Można wykorzystywać ją u dzieci zdrowych, przygotowujących się do nauki w szkole, jak i tych z różnego rodzaju niepełnosprawnościami czy zaburzeniami. 

Czym jest Metoda Dobrego Startu? 

Metoda Dobrego Startu to podejście mające celu wspieranie i usprawnianie funkcji psychomotorycznych dziecka, a także korygowanie nieprawidłowości w tym zakresie oraz ich diagnozę. Rekomenduje się je m.in. tym maluchom, które przygotowują się do nauki czytania oraz pisania, jak również mogącym mieć w przyszłości dysleksję. Ponadto kształtuje ono mowę oraz uczy rysowania. Wykorzystuje się w jego ramach techniki najlepiej zdające egzamin na określonym etapie życia.  

Warto podkreślić, że Metoda Dobrego Startu rozpopularyzowana została w Polsce przez profesor Martę Bogdanowicz, która zainspirowała się z kolei francuską metodą Le Bon Départ (co oznacza po polsku dobry start”) opracowaną przez fizjoterapeutkę Theę Bugnet. 

Grupa dzieci bawi się i skacze, czerpiąc radość ze wspólnej aktywności. Ruch i bliski kontakt wpisują się w metodę Weroniki Sherborne, wspierającą rozwój przez zabawy z ciałem i przestrzenią.

Na czym polega Metoda Dobrego Startu? 

Metoda Dobrego Startu doprowadza do rozwoju funkcji wzrokowo-przestrzennych, ruchowych, a także słuchowo-językowych – dzieje się tak za sprawą angażujących ćwiczeń (np. w formie śpiewania piosenek). Nacisk kładzie się tu na integrację tych funkcji, ponieważ nie da się inaczej czytać czy pisać. Dlatego składa się ona z 3. podstawowych elementów, takich jak: 

  • element wzrokowy – znaki graficzne (znaki matematyczne, litery), 
  • element motoryczny – ćwiczenia ruchowo-wzrokowe, ruchowo-słuchowe oraz ruchowo-słuchowo-wzrokowe (które wykonuje się np. do rytmu muzyki), 
  • element słuchowy – piosenki, zdania, wyrazy, wiersze.

Metoda Dobrego Startu – ćwiczenia 

Oto przykłady ćwiczeń związanych z Metodą Dobrego Startu: 

  • odwzorowywanie przy pomocy ruchów konkretnych kształtów figur lub liter w rytmie towarzyszącej piosenki, 
  • rzucanie do siebie woreczków z grochem, kiedy w piosence pojawi się określone słowo, 
  • rysowanie wzorów graficznych w rytm śpiewanej piosenki. 

Trzeba jednak podkreślić, że ćwiczenia w ramach Metody Dobrego Startu należy wykonywać w odpowiedniej kolejności, a zajęcia mają tutaj własną, sztywną strukturę. Zajęcia rozpoczyna część wprowadzająca, wówczas dzieci poznają np. nowy wiersz. Później ma miejsce część właściwa, w trakcie organizowane są zabawy ruchowe związane z treścią wierszyka. Po niej dopiero następuje część końcowa, w ramach której dzieci się wyciszają. 

Nauczyciel pomaga dzieciom w rysowaniu, angażując się w ich zabawę i interakcję. Podejście oparte na wspólnej aktywności i spontanicznej komunikacji wpisuje się w metodę 3I wspierającą rozwój dzieci z autyzmem.

Dla kogo jest przeznaczona Metoda Dobrego Startu? 

Ogólnie rzecz biorąc, Metoda Dobrego Startu jest dedykowana dzieciom od 2. do 10. lat. Często wykorzystuje się ją u przedszkolaków oraz młodszych uczniów szkół podstawowych. Świetnie usprawnia również rozwój starszych dzieci, u których jest on zaburzony. Pomaga także w terapii młodych pacjentów: 

  • z niepełnosprawnością intelektualną, 
  • borykających się z autyzmem, 
  • zmagających się z mózgowym porażeniem dziecięcym, 
  • z dysleksją lub zagrożonych tym zaburzeniem, 
  • z dysortografią oraz dysgrafią. 

 

Bibliografia: 

  1. Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz: zastosowanie, rodzaje i struktura zajęć, wskazówki praktyczne, Bliżej Przedszkola, 2010, 10, s. 42-45. 
  2. Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1999. 
  3. Gąsiorowska A., Metoda Dobrego Startu, Meritum, 2009, 1 , s. 86-88. 

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy:

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.
Podoba Ci
się ten artykuł?