Metoda Dobrego Startu – w jaki sposób wpływa na rozwój dziecka?

Metoda Dobrego Startu wielopłaszczyznowo wpływa na rozwój dziecka poprzez angażowanie wszystkich jego zmysłów oraz dużej i małej motoryki. Można wykorzystywać ją u dzieci zdrowych, przygotowujących się do nauki w szkole, jak i tych z różnego rodzaju niepełnosprawnościami czy zaburzeniami.
Czym jest Metoda Dobrego Startu?
Metoda Dobrego Startu to podejście mające celu wspieranie i usprawnianie funkcji psychomotorycznych dziecka, a także korygowanie nieprawidłowości w tym zakresie oraz ich diagnozę. Rekomenduje się je m.in. tym maluchom, które przygotowują się do nauki czytania oraz pisania, jak również mogącym mieć w przyszłości dysleksję. Ponadto kształtuje ono mowę oraz uczy rysowania. Wykorzystuje się w jego ramach techniki najlepiej zdające egzamin na określonym etapie życia.
Warto podkreślić, że Metoda Dobrego Startu rozpopularyzowana została w Polsce przez profesor Martę Bogdanowicz, która zainspirowała się z kolei francuską metodą Le Bon Départ (co oznacza po polsku „dobry start”) opracowaną przez fizjoterapeutkę Theę Bugnet.
Na czym polega Metoda Dobrego Startu?
Metoda Dobrego Startu doprowadza do rozwoju funkcji wzrokowo-przestrzennych, ruchowych, a także słuchowo-językowych – dzieje się tak za sprawą angażujących ćwiczeń (np. w formie śpiewania piosenek). Nacisk kładzie się tu na integrację tych funkcji, ponieważ nie da się inaczej czytać czy pisać. Dlatego składa się ona z 3. podstawowych elementów, takich jak:
- element wzrokowy – znaki graficzne (znaki matematyczne, litery),
- element motoryczny – ćwiczenia ruchowo-wzrokowe, ruchowo-słuchowe oraz ruchowo-słuchowo-wzrokowe (które wykonuje się np. do rytmu muzyki),
- element słuchowy – piosenki, zdania, wyrazy, wiersze.
Metoda Dobrego Startu – ćwiczenia
Oto przykłady ćwiczeń związanych z Metodą Dobrego Startu:
- odwzorowywanie przy pomocy ruchów konkretnych kształtów figur lub liter w rytmie towarzyszącej piosenki,
- rzucanie do siebie woreczków z grochem, kiedy w piosence pojawi się określone słowo,
- rysowanie wzorów graficznych w rytm śpiewanej piosenki.
Trzeba jednak podkreślić, że ćwiczenia w ramach Metody Dobrego Startu należy wykonywać w odpowiedniej kolejności, a zajęcia mają tutaj własną, sztywną strukturę. Zajęcia rozpoczyna część wprowadzająca, wówczas dzieci poznają np. nowy wiersz. Później ma miejsce część właściwa, w trakcie organizowane są zabawy ruchowe związane z treścią wierszyka. Po niej dopiero następuje część końcowa, w ramach której dzieci się wyciszają.
Dla kogo jest przeznaczona Metoda Dobrego Startu?
Ogólnie rzecz biorąc, Metoda Dobrego Startu jest dedykowana dzieciom od 2. do 10. lat. Często wykorzystuje się ją u przedszkolaków oraz młodszych uczniów szkół podstawowych. Świetnie usprawnia również rozwój starszych dzieci, u których jest on zaburzony. Pomaga także w terapii młodych pacjentów:
- z niepełnosprawnością intelektualną,
- borykających się z autyzmem,
- zmagających się z mózgowym porażeniem dziecięcym,
- z dysleksją lub zagrożonych tym zaburzeniem,
- z dysortografią oraz dysgrafią.
Bibliografia:
- Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz: zastosowanie, rodzaje i struktura zajęć, wskazówki praktyczne, Bliżej Przedszkola, 2010, 10, s. 42-45.
- Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1999.
- Gąsiorowska A., Metoda Dobrego Startu, Meritum, 2009, 1 , s. 86-88.
Podoba Ci się ten artykuł?
Powiązane tematy:
Polecamy

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka. Jak i kiedy o nie zawnioskować?

Czym jest metoda Weroniki Sherborne? Przykłady ćwiczeń i przebieg zajęć

Psycholożka do rodziców nastolatków: „Czasem nowa jakość w relacji z dzieckiem może się zacząć od jednego prostego pytania”

Natalia Fedan: „Chwalone dzieci wcale nie mają lepiej. One niosą ciężki plecak z oczekiwaniami”
się ten artykuł?