Przejdź do treści

Psychoedukacja ADHD pomaga lepiej radzić sobie z objawami

Kobieta siedzi spokojnie na łóżku, koncentrując się na oddechu i relaksacji. Psychoedukacja w ADHD pomaga zrozumieć mechanizmy zaburzenia, uczyć strategii radzenia sobie z objawami oraz poprawiać samoświadomość i codzienne funkcjonowanie zarówno u dzieci, jak i dorosłych.
Psychoedukacja ADHD pomaga lepiej radzić sobie z objawami zaburzenia. Fot. AdobeStock
Podoba Ci
się ten artykuł?

Jeśli u ciebie lub twojego dziecka stwierdzone zostało ADHD, warto skorzystać z psychoedukacji. Na spotkaniach z psychologiem lub psychoterapeutą dowiesz się, dlaczego występują u ciebie różne objawy i jak możesz je złagodzić. Jest to pierwszy krok w procesie leczenia zespołu nadpobudliwości ruchowej, dzięki któremu będziesz lepiej radzić sobie w życiu codziennym. 

Czym jest psychoedukacja w ADHD?

Psychoedukacja ADHD to rodzaj terapii, który ma na celu przekazanie pacjentowi informacji o zdiagnozowanym zaburzeniu, w tym o jego przyczynach, objawach, skutkach oraz możliwości leczenia. Dzięki spotkaniom ze specjalistą możesz „oswoić się” się z diagnozą, nauczyć lepiej wykorzystywać swoje mocne strony oraz pracować nad negatywnym wpływem ADHD na różne aspekty życia.

Kto prowadzi psychoedukację ADHD? 

Warsztaty edukacyjne z ADHD to cykle spotkań prowadzone przez psychologów i psychoterapeutów. Organizują je centra psychoterapii i rozwoju osobistego oraz prywatne gabinety psychologiczne. Spotkania odbywają się w grupach lub indywidualnie, zazwyczaj raz w tygodniu. Często oferowaną formą są spotkania online, dzięki którym każdy z uczestników może pozostać anonimowy. 

Program psychoedukacji podzielony jest na moduły, które pozwalają przejść przez poszczególne zagadnienia w sposób ustrukturyzowany. Uczestnicy zdobywają wiedzę na temat ADHD oraz poznają techniki i praktyczne wskazówki na temat tego, jak radzić sobie z trudnościami na co dzień. Grupowe spotkania to także okazja do wymiany doświadczeń. 

Lekarka konsultuje pacjentkę, pokazując informacje na tablecie. Leczenie ADHD u dorosłych obejmuje terapię behawioralną, trening umiejętności organizacyjnych, farmakoterapię oraz techniki zarządzania stresem, pomagające poprawić koncentrację i funkcjonowanie na co dzień.

Tematy poruszane w ramach edukacji w ADHD

Każda sesja psychoedukacyjna trwa ok. 1-1,5 godziny i skupia się na innym temacie. Plan warsztatów może się różnić w zależności od organizatora, ale zazwyczaj poruszane są następujące kwestie: 

  1. Przedstawienie, czym jest ADHD, jakie jest jego podłoże i jakie są mechanizmy odpowiedzialne za powstawanie objawów. Obalenie najczęstszych mitów dotyczących ADHD. Uczestnicy dowiadują się, jak poszczególne objawy wpływają na różne sfery życia. Na pierwszym spotkaniu ustalany jest główny cel warsztatów. 
  2. Omówienie, jak nadruchliwość, zaburzenia koncentracji i uwagi oraz impulsywność utrudniają funkcjonowanie osób z ADHD.  Poznanie technik organizacji, planowania, radzenia sobie z deficytem uwagi i prokrastynacją. 
  3. Poznanie wpływu ADHD na relacje romantyczne i interpersonalne. 
  4. Nauka identyfikacji mocnych stron i wykorzystania ich do osiągania sukcesów w życiu prywatnym i zawodowym. 
  5. Psychoedukacja dotycząca rozpoznawania emocji i radzenia sobie z lękiem i złością. 
  6. Omówienie współwystępowania ADHD z innymi zaburzeniami psychicznymi i skutkami wtórnymi, w tym zaburzeniami snu, stanami lękowymi i depresją. 
  7. Zapoznanie się z możliwościami terapii ADHD: zastosowaniem leczenia farmakologicznego, dostępnością grup wsparcia, sposobami poszukiwania rzetelnych informacji na temat ADHD. 

Bibliografia: 

  1. Cichoń L., Jelonek I., Janas-Kozik M., ADHD – wskazówki praktyczne: farmakoterapia i prowadzenie dokumentacji, Psychiatria i Psychologia Kliniczna 2017, 17 (4), s. 270-227. 
  2. Gondek T., Stramecki F., Cieśla M., Ziegart-Sadowska K., Foryciarz K., Główczyński P., Krupa A., Krysta K., Malec A., Rewekant A., Szczegielniak A., Szczubiał-Kamińska A., Taracha T., Tokarek A., Wojtkiewicz A., Todzia-Kornaś A., Diagnostyka i postępowanie terapeutyczne u dorosłych z ADHD. Rekomendacje Sekcji Kształcenia Specjalizacyjnego Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego i koalicji organizacji na rzecz osób z ADHD – 2024 r., Psychiatria Spersonalizowana 2024, 3(3-4): 45-73. 
  3. Szczegielniak A., Główczyński P., Taracha-Mocarska A., Rewekant A., Szyburska J., Todzia-Kornaś A., Karolina Malec A., Gondek T., Modyfikacje stylu życia u osób z ADHD – przegląd literatury z komentarzem Sekcji Kształcenia Specjalizacyjnego Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, Psychiatria Spersonalizowana 2024, 3, 3-4. 

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy:

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.
Podoba Ci
się ten artykuł?