ADHD u dzieci. Jak wygląda diagnoza i sposoby leczenia?

Każde dziecko bywa roztargnione, impulsywne czy pełne energii. Jednak jeśli te zachowania są wyjątkowo nasilone i utrudniają codzienne funkcjonowanie, mogą wskazywać na ADHD. To w końcu jedno z częściej diagnozowanych zaburzeń neurorozwojowych. Jak leczyć ADHD u dzieci? Czym się ono objawia?
Co to jest ADHD u dzieci?
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi to zaburzenie neurorozwojowe, które wpływa na poziom aktywności, kontrolę impulsów oraz zdolność koncentracji. Szacuje się, że występuje u 3–5% dzieci. Chłopcy są częściej diagnozowani niż dziewczynki.
ADHD może występować w trzech postaciach:
- typ nieuwagi – dziecko jest marzycielskie, zapomina o obowiązkach, ma trudności z koncentracją i organizacją zadań.
- typ nadpobudliwości-impulsywności – dominuje nadmierna aktywność ruchowa i trudność w kontrolowaniu emocji.
- typ mieszany – łączy cechy obu powyższych form.
Należy pamiętać, że to neurorozwojowe zaburzenie nie oznacza złego wychowania, choć dzieci z tym zaburzeniem często spotykają się z krytyką. Ważne jest wczesne rozpoznanie i wdrożenie odpowiedniego wsparcia.
Czym objawia się ADHD u młodych osób?
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej objawia się w następujących obszarach:
- impulsywność – osoby z ADHD często działają pod wpływem chwili, bez zastanowienia nad konsekwencjami. Przerywanie rozmów, pochopne decyzje czy nagłe wybuchy emocji to częste zachowania.
- problemy z koncentracją – dzieci i młodzież mają problem z utrzymaniem uwagi, łatwo się rozpraszają i często zapominają o obowiązkach. Organizacja codziennych zadań sprawia im trudność, co może wpływać na wyniki w nauce.
- nadaktywność – charakteryzuje się nieustanną potrzebą ruchu, nawet w sytuacjach, które wymagają spokoju. Dziecko wierci się, biega, nie potrafi długo usiedzieć w jednym miejscu.
Diagnoza ADHD u maluchów. Jak wygląda badanie?
Proces diagnozy ADHD u młodych pacjentów, podobnie jak u dorosłych osób, wymaga wieloaspektowej oceny, ponieważ objawy mogą być podobne do innych zaburzeń neurorozwojowych. Badanie składa się z kilku etapów:
- wywiad z rodzicami i nauczycielami – analiza zachowania dziecka w różnych środowiskach (dom, przedszkole, szkoła),
- obserwacja dziecka – ocena koncentracji, aktywności i impulsywności w trakcie zabawy i wykonywania zadań.
- test na ADHD u dzieci (np. MOXO) – kwestionariusze diagnostyczne pomagające ocenić poziom uwagi.
Diagnozę stawia lekarz psychiatra dziecięcy lub psycholog na podstawie szczegółowych badań oraz kryteriów diagnostycznych.
Jak leczyć ADHD u dzieci?
Leczenie ADHD u dzieci wymaga kompleksowego podejścia, które uwzględnia zarówno potrzeby dziecka, jak i wsparcie dla jego otoczenia. Ogromną rolę odgrywają tu specjaliści (psychologowie, psychiatrzy, neurologowie i terapeuci), którzy na podstawie diagnozy opracowują odpowiedni plan terapii.
Wyróżnia się kilka metod, które pomagają złagodzić objawy ADHD u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, aby poprawić ich funkcjonowanie w codziennym życiu.
Jest to m.in. terapia behawioralna, która polega na nauce kontrolowania impulsów oraz wdrażaniu systemu nagród i konsekwencji, który pomaga w utrwalaniu pozytywnych zachowań. Psychoedukacja dla rodziców też jest jednym z rozwiązań. Pozwala ona lepiej zrozumieć trudności dziecka i uczy skutecznych strategii wychowawczych, takich jak jasne zasady i przewidywalna rutyna. Kolejną metodą jest dostosowanie środowiska edukacyjnego, np. poprzez krótsze zadania czy eliminowanie nadmiaru bodźców, pomaga dziecku lepiej się skupić.
W przypadkach, gdy objawy są nasilone i znacząco utrudniają funkcjonowanie, lekarz może rozważyć farmakoterapię. Najczęściej stosowane są:
- leki stymulujące (np. metylofenidat),
- leki niestymulujące (np. atomoksetyna).
ADHD a różny wiek dziecka
Objawy ADHD mogą wyglądać inaczej w zależności od etapu rozwoju dziecka. W wieku przedszkolnym dominują impulsywność i nadmierna aktywność. Maluch ma trudności z pozostaniem w jednym miejscu, często działa spontanicznie, bez zastanowienia nad konsekwencjami.
W wieku szkolnym uwaga dziecka zostaje wystawiona na większą próbę. Trudności z koncentracją stają się bardziej widoczne. Dziecko może łatwo stracić zainteresowanie zadaniami, zapominać o obowiązkach, mieć problem z dokończeniem pracy.
W tym okresie mogą także pojawić się trudności w relacjach z rówieśnikami (np. bójki).
Nastolatkowie z ADHD często mają trudności z przyswajaniem dłuższych tekstów (przy okazji są kłopoty z czytaniem), przez co zdarza im się pomijać ważne informacje. Brakuje im motywacji do realizacji długoterminowych celów, co utrudnia naukę i planowanie przyszłości. W tym okresie odczuwalny jest także stan wewnętrznego napięcia, problemy ze snem i nadużywanie substancji.
Bibliografia:
- Kajka N., Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z ADHD, Szkoła Specjalna, 2018, 3.
- Pawlak P., Dzieci z ADHD i ich rodzeństwo, Oficyna Wydawnicza Impuls, 2013.
- Felt B. T., Biermann B., Christner J. G., Kochhar P., Van Harrison R., Diagnosis and management of ADHD in children, American Family Physician, 2014, 90(7).
- https://www.damian.pl/zdrowie-psychiczne/adhd/ [dostęp: 27.02.25].
- https://wspomaganie-rozwoju.pl/blog/jak-rozpoznac-adhd-u-dziecka-najczestsze-objawy/ [dostęp: 27.02.25].
Podoba Ci się ten artykuł?
Powiązane tematy:
się ten artykuł?