Przejdź do treści

Co zrobić, gdy nie możesz dodzwonić się do przychodni? Zapadł ważny wyrok

Co zrobić, gdy nie możesz dodzwonić się do przychodni? Zapadł ważny wyrok sądu / gettyimages
Co zrobić, gdy nie możesz dodzwonić się do przychodni? Zapadł ważny wyrok sądu / gettyimages
Podoba Ci
się ten artykuł?

Masz problem z dodzwonieniem się do przychodni? Usłyszałaś, że nie ma już miejsc do lekarza i nie wiesz, co zrobić? Z pomocą przychodzi Rzecznik Praw Pacjenta i wyrok jednego z warszawskich sądów. „Brak możliwości umówienia się do lekarza narusza prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością” – podkreślił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.

Przychodnia na NFZ

Jeżeli korzystasz z usług przychodni, która ma podpisaną umowę z NFZ, na pewno w ostatnim czasie spotkałaś się z brakiem „numerków” na wizytę u lekarza czy nawet z samym problemem dodzwonienia się do przychodni. W tego typu placówkach brakuje pracowników, co przy coraz większej liczbie pacjentów jest poważnym problemem. Jakie prawa ma pacjent, który nie może dodzwonić się do przychodni? Na to pytanie odpowiada Rzecznik Praw Pacjenta.

„Przychodnie powinny tak zorganizować pracę, żeby pacjenci mogli bez przeszkód dodzwonić się do rejestracji i umówić na teleporadę lub wizytę osobistą. Jeśli nie uda ci się umówić na konsultację w dniu, w którym dzwonisz, przychodnia ma obowiązek zarejestrowania cię na następny dzień lub w innym ustalonym z tobą terminie.

Jeśli przychodnia odmawia rejestracji, możesz wystąpić pisemnie o wyznaczenie wizyty, np. wysyłając maila na adres podany przez placówkę. Takie sytuacje możesz również zgłaszać na infolinię Rzecznika Praw Pacjenta pod nr 800 190 590″ – wyjaśnia RPP.

"Kolejka jest zacna. I ona się tak ciągnie i ciągnie. I tak wygląda NFZ w Polsce". TikTokerka pokazała jak wygląda leczenie w naszym kraju / pexels

Wyrok sądu w Warszawie

Stanowisko Rzecznika Praw Pacjenta podzielił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Podkreślono, że brak możliwości umówienia się do lekarza narusza prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością. Sąd dodał, że przychodnie powinny ułatwiać kontakt pacjentom.

Wyrok dotyczył skargi przychodni na decyzję RPP w sprawie uznania praktyk za naruszające zbiorowe prawa pacjentów. Chorzy, którzy szukali pomocy w placówce, mieli ograniczoną możliwość telefonicznej rejestracji.

„Samo podanie pacjentom numerów telefonów do rejestracji nie jest wystarczające. Pracownicy mają obowiązek na bieżąco odbierać połączenia, zgodnie z harmonogramem czasu pracy w placówce. Kierownictwo przychodni powinno monitorować obciążenie linii telefonicznych i w razie potrzeby reagować na pojawiające się problemy. Na przykład oddelegować do odbierania telefonów pracowników z innych stanowisk, zatrudnić nowy personel, uruchomić dodatkowy numer telefonu dla pacjentów lub też wprowadzić system kolejkowania” – wyjaśnił Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.

Do wyświetlenia tego materiału z zewnętrznego serwisu (Instagram, Facebook, YouTube, itp.) wymagana jest zgoda na pliki cookie.Zmień ustawieniaRozwiń

 

 

źródło: https://www.gov.pl/web/rpp/prawo-po-stronie-pacjenta-przychodnia-podstawowej-opieki-zdrowotnej-ma-obowiazek-zapewnic-pacjentowi-kontakt-telefoniczny

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy:

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.
Podoba Ci
się ten artykuł?