Czy ADHD istnieje? Poznaj najczęstsze mity

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi to temat, wokół którego powstało wiele kontrowersji. Dla jednych to realne zaburzenie neurologiczne, które wpływa na funkcjonowanie w szkole, pracy i relacjach. Dla innych – „wymysł” naszych czasów, wymówka dla złego wychowania lub etykietka przypinana nadpobudliwym dzieciom. Czy faktycznie ADHD istnieje? Przedstawiamy popularne mity.
MIT 1: ADHD to wymyślona choroba, która nie istnieje
To jeden z najbardziej szkodliwych mitów. Często przywoływana jest w tym kontekście wypowiedź Leona Eisenberga, znanego psychiatry dziecięcego. Wbrew internetowym sensacjom, Eisenberg nigdy nie zakwestionował istnienia ADHD, a mówił jedynie o zbyt częstym stawianiu tej diagnozy.
Tymczasem badania naukowe nie pozostawiają wątpliwości – ADHD ma podłoże neurologiczne. U osób z tym zaburzeniem obserwuje się różnice m.in. w budowie kory przedczołowej i strukturach odpowiedzialnych za uwagę, emocje czy kontrolę impulsów. ADHD widnieje także w międzynarodowych klasyfikacjach chorób: DSM-5 i ICD-11.
MIT 2: ADHD to tylko taka moda
Zdarza się usłyszeć, że ADHD to „modna diagnoza”, a jeszcze kilkadziesiąt lat temu nikt o niej nie słyszał. Zwolennicy tej teorii często twierdzą, że dziś każde ruchliwe dziecko „dostaje etykietkę ADHD”, a dawniej takie zachowania po prostu uznawano za część dzieciństwa.
Fakty mówią jednak coś zupełnie innego. Objawy, które dziś przypisujemy ADHD, opisywano ponad 100 lat temu. W 1902 roku brytyjski pediatra George Still opisał dzieci z „defektem kontroli moralnej”, które miały trudności z samoregulacją, impulsywnością i koncentracją. Choć wówczas nie używano jeszcze terminu ADHD, natomiast zachowania te były podobne do tych, które obserwujemy dziś.
MIT 3: Z ADHD się wyrasta, więc nie trzeba go leczyć
To przekonanie niestety nadal funkcjonuje. Niektórzy twierdzą, że ADHD „przechodzi z wiekiem” i nie ma potrzeby leczenia, zwłaszcza farmakologicznego. W efekcie dzieci i dorośli z tym zaburzeniem bywają pozbawieni realnego wsparcia.
A co na to nauka? Faktem jest, że u części osób objawy ADHD mogą słabnąć z wiekiem, a zwłaszcza nadruchliwość. Jednak trudności z koncentracją, organizacją czy impulsywnością często utrzymują się również w dorosłości. Szacuje się, że nawet u 60–70% dzieci z ADHD objawy będą obecne także w życiu dorosłym.
Leczenie terapeutyczne i farmakologiczne może znacząco poprawić jakość życia. Leki pomagają regulować pracę mózgu, a terapia wspiera rozwój strategii radzenia sobie w codziennym funkcjonowaniu. Nie chodzi o „naprawę” osoby neuroróżnorodnej, ale o stworzenie warunków, które pozwolą jej wykorzystać swój potencjał.
MIT 4: ADHD dotyczy tylko chłopców
Wielu osobom ADHD wciąż kojarzy się z energicznym chłopcem, który nie potrafi usiedzieć w ławce. Przez długie lata właśnie taki obraz dominował w świadomości społecznej, bo takie zachowania najłatwiej było zauważyć i zdiagnozować. Tymczasem dziewczynki z ADHD często pozostawały niezauważone.
Ich trudności są zwykle bardziej „ciche” – nieporządek w zeszycie, trudność z rozpoczęciem zadania, powracający niepokój czy rozkojarzenie. Zamiast impulsywności i nadruchliwości częściej pojawiają się objawy związane z nieuwagą i napięciem wewnętrznym. To wszystko sprawia, że ADHD u dziewczynek bywa błędnie interpretowane jako lenistwo, brak ambicji czy „roztrzepanie”. Różnice w oczekiwaniach społecznych wobec chłopców i młodych dziewcząt tylko pogłębiają ten problem.
Tymczasem badania pokazują, że dziewczyny z ADHD rzadziej otrzymują diagnozę, częściej doświadczają obniżonej samooceny, lęku, depresji, zaburzeń snu i chronicznego napięcia.
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z brakiem koncentracji uwagi nie wybiera płci – ale jego obraz i przebieg mogą być różne u dziewcząt i chłopców.
Bibliografia:
- Kupicka Z., Poraj G., Kaźmierski J., ADHD u dorosłych – rozpoznawanie, przyczyny i skutki, Psychiatra i Psychologia Kliniczna, 2017.
- Kok F. M., Groen Y., Fuermaier A. B. M., Tucha O., The female side of pharmacotherapy for ADHD—A systematic literature review, PLoS One, 2020, 15(9).
- Skibska J., Dziecko z nadpobudliwością psychoruchową i deficytem uwagi – najważniejsze problemy oraz sposoby postępowania, 2013.
- https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health [dostęp: 23.03.35].
- https://www.emocjepro.pl/adhd-kobieta-add-dziewczynki/ [dostęp: 23.03.2025].
Polecamy

Badania na ADHD. Co musisz wiedzieć o diagnozie u dzieci i dorosłych?

Zespół Aspergera a popęd seksualny. Jak kształtuje się u osób w spektrum?

ADHD a związek. Jak zbudować silną i trwałą relację z osobą cierpiącą na ADHD?

Dziecko z ADHD. Jak postępować, aby skutecznie wspierać?
się ten artykuł?