Jąkanie się to poważny problem społeczny i psychologiczny
Jąkanie się to problem występujący u nawet 60. milionów ludzi na całym świecie, szczególnie u dzieci. Trudność ta dotyka 4 razy częściej chłopców niż dziewczęta. Niestety, mowa jest o niezwykle złożonej dolegliwości, dlatego tak ważna jest prawidłowa diagnostyka i szybkie podjęcie leczenia. Dowiedz się więcej na temat jąkania się oraz metod radzenia sobie z nim.
Jakie są przyczyny jąkania?
Nie można wyróżnić jednej lub dwóch konkretnych przyczyn tego, że ktoś się jąka. Uznaje się, że największe znaczenie mają następujące czynniki:
- nieprawidłowy sposób oddychania, a więc niepełny wydech i szybki kolejny wdech,
- stres, nerwy, lęki,
- zaciskanie strun głosowych,
- asymetryczne oddychanie.
Dodatkowo badania wykazują, że jąkanie się może być nabywane genetycznie lub poprzez obserwację osób z bliskiego otoczenia, a więc na przykład w sytuacji, kiedy dzieci uczą się mówienia od jąkających się rodziców. Ryzyko dziedziczenia w przypadkach, gdy bliskie osoby cierpią na ten problem, wynosi nawet 40%. U osób dorosłych zwykle jąkanie nasila się przez silne emocje lub stres.
W ujęciu medycznym definiuje się jąkanie głównie na podstawie jakościowego opisu objawów niepłynności (DSM-5). Kryteria diagnostyczne jąkania przedstawiają się następująco:
a) zaburzenia normalnej płynności i prozodii mowy, charakteryzujące się co najmniej jednym z poniższych objawów:
– powtarzanie dźwięków i sylab,
– „przedłużanie” dźwięków,
– wtrącenia,
– pauzy w środku słowa,
– słyszalne lub ciche przerwy w wypowiedzeniach,
– zastępowanie słów celem uniknięcia słów sprawiających problemy,
– frazy z wyraźnym napięciem,
– repetycje słów monosylabicznych,
b) zaburzenia mowy utrudniają komunikację szkolną, zawodową, środowiskową.
Jąkanie się – podział ze względu na pochodzenie problemu
Wyróżniane są dwa rodzaje jąkania się:
- rozwojowe,
- nabyte.
Pierwszy z nich dotyczy najczęściej dzieci w wieku od 2. do 4. roku życia i cechuje się powtarzaniem sylab. Przypadłość ta dotyczy najmłodszych dzieci ze względu na pewnego rodzaju rozpiętość pomiędzy tym, co maluch chce przekazać, a co potrafi powiedzieć. Zwykle jąkanie u dziecka w wieku 2. lub 3. lat nie jest wcale powodem do obaw, ponieważ wraz z powiększaniem zasobu słów i rozwojem fizycznym, pozbywa się tego problemu. W takich sytuacjach najlepiej po prostu zachęcić malucha do powolnego i spokojnego mówienia, nie trzeba od razu iść z nim do logopedy lub psychologa.
W przypadku, gdy jąkanie się dotyczy starszych dzieci, a więc tych w późnym wieku przedszkolnym lub szkolnym, najlepszą opcją jest wizyta u pedagoga, psychologa lub logopedy, a także wykonywaniem ze swoją pociechą konkretnych ćwiczeń w domu, zaleconych przez odpowiedniego specjalistę. Z kolei jąkanie nabyte dotyczy najczęściej osób dorosłych i cechuje się powtarzaniem konkretnych sylab lub dźwięków, natomiast nie jest związane z ubogim słownikiem lub lękiem przed mówieniem.
Jąkanie się – problem społeczny i psychologiczny
Niestety, jąkanie się jest przypadłością, która może w znaczny sposób wpływać na pozycję dziecka (a później nastolatka i osoby dorosłej) w społeczeństwie. Jednocześnie przypadłość ta prowadzi czasami do znacznego obniżenia samooceny oraz trudności emocjonalnych. Może powodować lęk przed rozmowami i wystąpieniami publicznymi, a także wiązać się z brakiem pewności siebie w szkole lub w pracy.
Dodatkowo schorzenie to jest również problematyczne dla otoczenia, zwłaszcza jeśli współrozmówcy nie są w stanie zrozumieć danej osoby, czy też dopowiadają pewne słowa, czekając ze zniecierpliwieniem na zakończenie dialogu. Jąkanie się niekiedy sprawia, że dana osoba staje się samotna, nie ma znajomych i przyjaciół, nie podejmuje wyzwań, rezygnuje. W przypadku dzieci i nastolatków, rówieśnicy mogą mieć skłonność do wyśmiewania tych, którzy się jąkają, a także odrzucania ich z grupy. Wszystko to negatywnie wpływa na emocje oraz postawy takiej osoby.
Nierzadkie są sytuacje, w których pomimo skutecznej terapii objawowej jąkania, pozostają objawy fobii społecznej, będąc potem czynnikiem ryzyka nawrotu jąkania i zaostrzenia się innych objawów fobii społecznej. Te wzajemne związki dynamiczne fobii społecznej i jąkania skłoniły nas do przedstawienia możliwości terapii farmakologicznej fobii społecznej, która to terapia może być znaczącym dopełnieniem terapii logopedycznej jąkania, szczególnie w przypadkach silnego nasilenia objawów fobii społecznej.
Metody leczenia jąkania
W przypadku małych dzieci to rodzice powinni skoncentrować się na tym, aby zapewnić maluchom spokój, a jednocześnie zwracać uwagę na powolne mówienie, zastanawianie się nad tym, co maluch się przekazać. Możliwe jest również wdrożenie różnego rodzaju ćwiczeń, które znacznie zmniejszają omawiany problem.
U starszych dzieci, nastolatków i osób dorosłych, najlepszą opcją są specjalne techniki oddechowe i ćwiczenie sposobu wymowy wraz ze specjalistą. Terapia u logopedy zwykle przynosi efekty, zwłaszcza jeśli jest wdrożona odpowiednio szybko i złe nawyki mówienia nie zostaną zapamiętane na dłużej. W najpoważniejszych przypadkach lekarze decydują się na farmakoterapię, zlecaną najczęściej przez internistę lub psychiatrę.
Zgodnie z powszechnie panującą opinią, uznaje się, że każdą osobę z problemem jąkania się można wyleczyć, o ile ma ona odpowiednią motywację i trafi na dobrego logopedę. Właśnie dlatego w sytuacji, gdy dane ćwiczenia długo nie przynoszą rezultatów, można podjąć decyzję o zmianie specjalisty lub spróbować innych technik mówienia i sposobów oddychania. Jąkanie się za bardzo utrudnia komunikację międzyludzką oraz codzienne funkcjonowanie w społeczeństwie, aby można było się poddawać czy całkiem rezygnować z prób wyleczenia.
Bibliografia:
- Błachnio A., Przepiórka A., Jąkanie jako zaburzenie z perspektywy psychologicznej: przegląd badań, Psychologia Jakości Życia 2012, 11: 211-222.
- Czernikiewicz A., Woźniak T., Jąkanie a fobia społeczna – główne zagadnienia terapii biologicznej fobii społecznej, Logopedia 2018, 47: 201-213.
- Guitar B., Conture E. G., Dziecko, które się jąka, Informacje dla pediatry, 2012.
- Węsierska K., Zaburzenia płynności mówienia u dzieci w wieku przedszkolnym–profilaktyka i wczesna interwencja logopedyczna, Logopedia, 2009, 100.
Polecamy
Ludzie myślą, że mają rację, nawet jeśli się mylą. Naukowcy zbadali, dlaczego się tak dzieje
„Jeżeli nie słuchasz szeptów swojego ciała, to będziesz musiał usłyszeć jego krzyk” – mówi psychoterapeutka dr Agnieszka Kozak
„Widok zalanego miasta to trudne doświadczenie”. Od dziecka do seniora – bezpłatne wsparcie psychologiczne dla powodzian
Leki przeciwlękowe, pełna lista. Jak działają poszczególne preparaty?
się ten artykuł?