Gdzie usiąść w autobusie, by uniknąć zarażenia koronawirusem SARS-CoV-2? Nowe badanie naukowców
To, w którym miejscu siedzimy w autobusie, ma wpływ na zwiększenie lub zmniejszenie ryzyka zarażenia się koronawirusem SARS-COV-2, jak wynika z najnowszego badania organizacji IBM Research Europe. Których miejsc w komunikacji publicznej unikać?
Miejsce w autobusie a ryzyko infekcji
Według najnowszego badania organizacji IBM Research Europe miejsce, w którym siedzisz w publicznym autobusie, pociągu lub metrze, może określić poziom narażenia na kontakt z koronawirusem SARS-CoV-2. Naukowcy w badaniu opublikowanym w recenzowanym czasopiśmie „Physics of Fluids” przeanalizowali, które miejsca są najbardziej obarczone ryzykiem infekcji.
Eksperci opracowali szczegółowy model, biorąc pod uwagę takie czynniki, jak dynamika powietrza i kropel, parowanie oraz wpływ systemów wentylacyjnych. W ten sposób sprawdzili, w jaki sposób systemy wentylacyjne transportu publicznego mogą przenosić wirusy i jak wydychane kropelki poruszają się w tych przestrzeniach.
Naukowcy zaprojektowali pojazd symulacyjny wykorzystujący układ 3–3 pasażerów w nieskończonych rzędach w prostokątnej przestrzeni. W dalszej kolejności przyjrzeli się każdemu miejscu w rzędzie, by sprawdzić, w którym miejscu jest się najbardziej narażonym na kontakt z wirusem. Następnie przeanalizowali różne scenariusze, takie jak sytuacje, w których pasażerowie na innych siedzeniach wymawiali samogłoskę przez kilka sekund.
W którym miejscu w autobusie najlepiej usiąść?
Badacze wykazali, że kropelki powietrza wydychane przez pasażerów siedzących przy oknie unoszą się do góry, przez co w mniejszym stopniu docierają do innych pasażerów. Natomiast największe ryzyko przeniesienia wirusa mają osoby siedzące na środkowym siedzeniu.
Które miejsce najlepiej zatem wybrać? Naukowcy wskazali, że najbardziej bezpieczne jest siedzenie przy przejściu. Zakażony pasażer siedzący w tym miejscu ma najmniejsze prawdopodobieństwo przeniesienia wirusów, ponieważ wydychane przez niego kropelki powietrza są natychmiast odfiltrowywane.
W przyszłych eksperymentach zespół planuje odtworzyć warunki, które bardziej przypominają różnorodne działania człowieka prezentowane w pojazdach transportu publicznego. Pomoże to znacznie w zakresie działań, projektowania i obsługi przyszłych systemów wentylacyjnych do tworzenia bezpieczniejszego środowiska.
„Te symulacje o wysokiej rozdzielczości koncentrowały się na pojazdach transportu publicznego, ale można je rozszerzyć na budynki komercyjne lub mieszkalne, placówki opieki zdrowotnej, biura lub szkoły” — powiedział autor badania, Peña-Monferrer.
Źródło: https://aip.scitation.org/doi/full/10.1063/5.0070625
Polecamy
Nowe szczepionki przeciw COVID-19 będą dostępne od 25 października. Ekspert: „to musztarda po obiedzie”
Ponad 1,6 mln uratowanych istnień! WHO w nowym raporcie ujawnia efekty szczepień na COVID-19
FDA zatwierdziła nową szczepionkę na COVID-19. Kiedy preparaty na koronawirusa SARS-CoV-2 pojawią się w Polsce?
Zbliża się szczyt zachorowań na COVID-19, a MZ zapowiada przerwę w dostępności szczepionek: „Nie będą wykonywane”
się ten artykuł?