Przejdź do treści

Hiszpania mówi „nie” zabawkom przypisanym do płci dziecka i stereotypowym reklamom. Od 1 grudnia obowiązuje nowe prawo

Hiszpania mówi "nie" zabawkom przypisanym do płci dziecka i stereotypowym reklamom. Od 1 grudnia obowiązuje nowe prawo
Hiszpania mówi "nie" zabawkom przypisanym do płci dziecka i stereotypowym reklamom. Od 1 grudnia obowiązuje nowe prawo/ Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?

Od 1 grudnia w Hiszpanii obowiązuje nowe prawo. Przepisy, które właśnie weszły w życie, zakazują „seksistowskich” reklam zabawek dla dzieci. Określają też, jak mają wyglądać lalki czy samochodziki, żeby uniknąć stereotypowego podejścia do dziewczynek i chłopców.

Koniec z seksistowskimi reklamami zabawek

Nowe przepisy dotyczące zabawek zostały przyjęte przez hiszpański rząd w kwietniu 2021, a od 1 grudnia 2022 r. weszły w życie. Prace nad zmianą prawa były prowadzone wspólnie z sektorem reklamowym i AEFJ – organizacją zrzeszającą producentów zabawek.

Co się zmieni? Całkiem sporo. Szczególnie jeśli chodzi o produkty dla dzieci do 7 lat, bo to właśnie ta grupa została uznana za najbardziej „podatna na utrwalanie tradycyjnych ról”.

Ustanowione przez rząd Hiszpanii prawo zakłada, że komunikaty zawarte w reklamach zabawek powinny unikać uprzedzeń i przypisywania stereotypowych ról związanych z płcią. W przypadku dziewczynek zaliczają się do nich między innymi: dbanie o urodę, prace domowe czy opieka nad dziećmi. U chłopców chodzi np. o zawody, które kulturowo zostały przypisane przez społeczeństwo do płci męskiej (żołnierz, pilot czy policjant). Reklamodawcy według nowych regulacji mają „używać języka inkluzywnego, przedstawiać pozytywne wzorce do naśladowania i stymulować zdrową, odpowiedzialną i zrównoważoną konsumpcję”.

W przepisach znalazło się też miejsce na opis tego, jak mają wyglądać zabawki, aby nie powielać utartych wzorców i stereotypów, często krzywdzących dla obu płci.

Iga Świątek po swoim zwycięstwie usłyszała pytanie, którego nie dostałby żaden mężczyzna. To nie jest odosobniony przypadek

Różowy tylko dla dziewczynek? Nic z tych rzeczy

Nowe przepisy mówią o tym, że zabawki nie powinny być prezentowane jako przeznaczone tylko i wyłącznie dla jednej płci. Tutaj podkreślona została duża rola używanych kolorów. Utarło się, że zabawki dla chłopców są niebieskie, a dla dziewczynek różowe. Rząd hiszpański chce, aby zabawki zostały pozbawione skojarzeń kolorystycznych. W praktyce ma to oznaczać m.in. to, że kolor różowy przestanie się pojawiać jedynie na zabawkach dla dziewczynek i zacznie się pojawiać również na produktach dla chłopców. Zarówno wygląd zabawek, jak i ich reklamy, mają promować „pluralistyczny, egalitarny i wolny od stereotypów wizerunek nieletnich”.

Nowe prawo to część konsekwentnej polityki Hiszpanii. Tamtejsze ministerstwo ds. konsumentów wielokrotnie podkreślało w kampaniach społecznych, że zabawa ma znaczącą rolę w procesie kształtowania osobowości dzieci. Politycy zaznaczali, że często, zdawać się by mogło „niewinna”, zabawka okazuje się bardzo ważna dla rozwoju dzieci, a także ich postrzegania ról społecznych kobiety i mężczyzny. Właśnie dlatego ministerstwo ds. konsumentów uważa, że produkty przeznaczone do zabawy dla dzieci powinny być wolne od stereotypów utrwalających tradycyjne role płciowe.

Nam ten pomysł bardzo się podoba. Być może Polska zainspiruje się Hiszpanią i również wprowadzi podobne przepisy?

Źródło:PAP/TVN24

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy:

Podoba Ci
się ten artykuł?