Przejdź do treści

Jak wygląda leczenie ADHD u dzieci?

Mały chłopiec bawi się na placu zabaw, pełen energii i radości. Leczenie ADHD u dzieci obejmuje terapię behawioralną, wsparcie edukacyjne, techniki samoregulacji oraz – w niektórych przypadkach – farmakoterapię, pomagającą w koncentracji i kontroli impulsów.
Jak wygląda leczenia ADHD u dzieci? Fot. AdobeStock
Podoba Ci
się ten artykuł?

ADHD to zaburzenie neurorozwojowe, które potrafi bardzo utrudniać dzieciom codzienne funkcjonowanie. Zdecydowanie najczęściej dotyka ono chłopców, a do tego wiąże się ono z problemami z koncentracją, nadmierną ruchliwością, zapominaniem o ważnych obowiązkach czy regulowaniem własnych emocji. Jak zatem leczyć ADHD u dzieci? W tym artykule poznasz odpowiedź. 

Leczenie ADHD. Dlaczego warto je podjąć? 

Leczenie ADHD u dzieci jest konieczne z wielu przyczyn. Przede wszystkim jego brak może doprowadzać do wielu problemów na stopie szkolnej, a później – na zawodowej. Pamiętajmy, że maluchy z tą przypadłością odrzucane są również z różnych powodów (np. dlatego, że zachowują się w sposób powszechnie nieakceptowalny) przez samych rówieśników. Podjęcie terapii umożliwia osiąganie lepszych wyników na różnych polach, a także zapewnia odpowiednie umiejętności społeczne. 

Dwaj bracia bawią się na świeżym powietrzu, śmiejąc się i ciesząc wspólną zabawą. ADHD u dzieci w wieku przedszkolnym często objawia się nadmierną ruchliwością, trudnościami ze skupieniem uwagi, impulsywnością oraz problemami z przestrzeganiem zasad i regulacją emocji.

Jak leczyć ADHD u dzieci? 

W leczeniu ADHD u dzieci wykorzystuje się zarówno metody terapeutyczne, jak i klasyczne leki. Do tego czasem rekomenduje się uczestnictwo pacjenta w zajęciach grupowych – tę kwestię zawsze ustala się jednak w porozumieniu z nim. Warto jednocześnie pamiętać, że nie da się całkowicie wyeliminować tego zaburzenia. Da się jednak nad nim odpowiednio zapanować. 

Diagnoza to podstawa przy ADHD 

W przypadku podejrzeń ADHD warto się wybrać najpierw do psychiatry, neurologa lub psychologa dziecięcego – jeden z tych specjalistów będzie w stanie postawić odpowiednią diagnozę i wykluczyć różne choroby neurologiczne oraz psychologiczne, m.in. na podstawie profesjonalnych testów. Powinien on opracować również odpowiednią strategię leczenia dla konkretnego pacjenta. 

Nauczycielka układa przed dzieckiem puzzle, pomagając mu w skupieniu. Praca z dzieckiem z ADHD wymaga cierpliwości, jasnych zasad, dzielenia zadań na mniejsze etapy oraz angażowania w naukę poprzez ruch i interaktywne metody, dostosowane do jego potrzeb.

Psychoedukacja. Cykl wartościowych spotkań 

Psychoedukacja to cykl spotkań (zazwyczaj dwunastu), podczas których ważne informacje na temat choroby zostają przekazane małemu pacjentowi – dzięki temu lepiej rozumie on swoje zaburzenie. Co więcej, pokazuje ona, jak zarządzać objawami omawianej przypadłości, a także pozwala poznać osobie z ADHD narzędzia, dzięki którym można się lepiej koncentrować. Dzięki niej również rodzice lub opiekunowie oraz rodzeństwo i dziadkowie dziecka z ADHD uczą się, jak z nim postępować i jakie strategie wychowawcze okażą się w danym przypadku najskuteczniejsze. 

Psychoterapia indywidualna dla samego pacjenta 

Ważnym elementem leczenia ADHD jest psychoterapia, która zawsze powinna następować po psychoedukacji. Często zalecana jest tutaj terapia poznawczo-behawioralna – uczy ona, w jaki sposób zapanować nad swoimi problemami emocjonalnymi oraz zachowaniami, uciążliwymi dla innych osób. Stosuje się w jej ramach analizę behawioralną w parze z pozytywnym wzmacnianiem (wpływającym pozytywnie na samoocenę malucha). Co więcej, tego rodzaju terapia może być przeprowadzana zarówno indywidualnie, jak i grupowo.

Dziewczynka z ADHD stoi na tle ściany ozdobionej puzzlami. Na twarzy także ma różne figury.

Inne formy terapii. Dla pacjenta i jego rodziny 

Czasem wykorzystuje się również treningi umiejętności społecznych, które pomagają rozwinąć umiejętności interpersonalne. Warto pomyśleć także o treningu koncentracji uwagi, przeznaczonym dla dzieci mających problemy ze skupianiem się. 

W niektórych przypadkach konieczna jest również psychoterapia rodzinna, która pomoże tworzyć zdrowe relacje w najbliższym gronie. Rodzicom poleca się także trening umiejętności rodzicielskich – dzięki niemu mogą się oni nauczyć lepiej rozumieć zachowania dziecka oraz odpowiednio nimi kierować. 

Farmakoterapia. Metoda, która czasem jest wskazana 

Pewne objawy ADHD mogą być skutecznie łagodzone za pomocą leków – np. przeciwdepresyjnych, psychostymulujących lub niestymulujących. Niektóre z nich pomagają dzieciom lepiej się koncentrować i odzyskać spokój. Nie wszystkie dzieci z tym zaburzeniem wymagają jednak farmakoterapii – jest ona zalecana wtedy, gdy nasilenie objawów jest duże i negatywnie wpływa na bezpieczeństwo dziecka. Gdy maluch rozpocznie leczenie farmakologiczne, rodzice powinni uważnie obserwować jego zachowanie i sprawdzać, czy stan rzeczywiście się poprawia. 

Dwie kobiety siedzą na kanapie, omawiając dokumenty podczas sesji terapeutycznej. Kryteria diagnostyczne ADHD obejmują utrzymujące się trudności z koncentracją, impulsywność i nadmierną aktywność, które muszą występować od dzieciństwa i znacząco wpływać na codzienne funkcjonowanie w różnych obszarach życia.

Biofeedback. Skuteczne narzędzie leczenia ADHD 

Biofeedback często wykorzystuje się jako element dopełniający psychoterapię i farmakoterapię. Jest to innowacyjna metoda leczenia, dzięki której dziecko uczy się, jak reagować w przypadku pobudzenia czy trudności związanych ze skupianiem się na konkretnej czynności.  

Mały pacjent gra w specjalnie zaprojektowane gry komputerowe, podczas których uczy się kontrolować różne parametry pracy mózgu. Dane te są na bieżąco rejestrowane przez specjalistyczne urządzenie. Cały proces odbywa się bez użycia myszki i klawiatury – sterowanie odbywa się za pomocą koncentracji, oddechu lub innych reakcji organizmu. W ten sposób mózg może stopniowo przyswajać prawidłowy wzorzec funkcjonowania. 

 

Bibliografia: 

  1. Antshel K. M., Hargrave T. M., Simonescu M., Kaul P., Hendricks K., Faraone S. V., Advances in understanding and treating ADHD, BMC Medicine, 2011, 9:72. 
  2. Eiland L. S., Gildon B. L., Diagnosis and Treatment of ADHD in the Pediatric Population, Journal of Pediatric Pharmacology and Therapeutics, 2024, 29(2), s. 107–118 
  3. Nazarova V. A., Sokolov A. V., Chubarev V. N., Tarasov V. V., Schiöth H, B., Treatment of ADHD: Drugs, psychological therapies, devices, complementary and alternative methods as well as the trends in clinical trials, Frontiers in Pharmacology, 2022, 13. 

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy:

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.
Podoba Ci
się ten artykuł?