Przejdź do treści

Logorytmika – metoda, która rozwija mowę, słuch i motorykę

Grupa dzieci tańczy w rytm muzyki. Ruch połączony z dźwiękiem wpisuje się w założenia logorytmiki, wspomagając rozwój mowy i koordynacji poprzez aktywność muzyczno-ruchową.
Logorytmika – metoda, która rozwija mowę, słuch i motorykę. Fot. AdobeStock
Podoba Ci
się ten artykuł?

O związku muzyki z mową mówili już filozofowie w epoce starożytności. Zależność tę wykorzystuje logorytmika – metoda, w której stosuje się rytm, ruch, melodię i słowo w taki sposób, że sprawia radość dzieciom, a jednocześnie stanowi doskonały sposób na wielopłaszczyznową stymulację. Jakie korzyści zapewnia logorytmika w przedszkolu i szkole oraz czy potrzebne są konkretne kwalifikacje, aby organizować tego typu zajęcia? 

Czym jest logorytmika? 

Logorytmika to innowacyjna metoda logopedyczno-rehabilitacyjna, którą w dużej mierze opracował Emil Jaques Dalcroze. Obejmuje ona szeroką gamę ćwiczeń ułatwiających rozwój mowy. Bazujena rytmie i tekstach oraz ruchach całego ciała (w grę wchodzą elementy gimnastyki). Rozwija m.in.:  

  • umiejętność komunikacji, 
  • koordynację słuchowo-ruchową, 
  • sferę intelektualną i ruchową. 

Dzięki logorytmice można korygować zaburzenia mowy, wady słuchu (również u pacjentów dorosłych) oraz opóźniony rozwój funkcji poznawczych, a także samą motorykę. Sprawdza się ona także u osób z zaburzeniami społecznymi. Często stosuje się ją nie tylko w ramach zajęć logopedycznych, ale także tych korekcyjno-kompensacyjnych oraz rewalidacyjnych. 

Grupa dzieci bawi się i skacze, czerpiąc radość ze wspólnej aktywności. Ruch i bliski kontakt wpisują się w metodę Weroniki Sherborne, wspierającą rozwój przez zabawy z ciałem i przestrzenią.

Korzyści związane z logorytmiką 

Korzyści płynące z zastosowania logorytmiki w przedszkolu i szkole mogą być następujące: 

  • wspieranie nabywania kompetencji językowych, 
  • kształtowanie szybkich reakcji ruchowych na bodźce dźwiękowe, 
  • poprawianie koncentracji, 
  • usprawnianie aparatu mowy, 
  • rozwijanie poczucia rytmu, 
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej, 
  • pobudzanie mowy i myślenia, 
  • lepsza orientacja w przestrzeni, 
  • kształtowanie pamięci ruchowej, 
  • rozwijanie zdolności społecznych, 
  • rozwijanie intelektu, 
  • kształtowanie właściwej fonacji, 
  • poprawianie kondycji psychofizycznej, 
  • zwrócenie uwagi na rytmiczność mowy, 
  • zmniejszenie stresu oraz napięcia.
Nauczyciel pomaga dzieciom w rysowaniu, angażując się w ich zabawę i interakcję. Podejście oparte na wspólnej aktywności i spontanicznej komunikacji wpisuje się w metodę 3I wspierającą rozwój dzieci z autyzmem.

Logorytmika – ćwiczenia 

W ramach logorytmiki wykonuje się m.in. ćwiczenia: 

  • metrorytmiczne, 
  • łączące elementy ruchowe i rytmiczne z tekstem, 
  • słuchowe, 
  • ruchowe, 
  • związane z koordynacją wzrokowo-ruchową. 

Przykłady ćwiczeń z logorytmiki 

Jeśli chodzi o ćwiczenie słuchu werbalnego, warto wykonywać z dziećmi takie zadania jak np. podawanie słów rozpoczynających się na głoskę „E”. Z kolei w przypadku ćwiczeń słowno-ruchowych dobrze jest poprosić maluchy, aby poruszały się w rytm wiersza „Idzie Grześ przez wieś” – mogą one udawać niesienie ciężkiego worka, a następnie powoli się wyprostowywać. 

Warto powiedzieć również kilka słów na temat ćwiczeń wyrabiających poczucie świadomego ruchu. Najlepszym przykładem jest tutaj tzw. wiatr. W tym przypadku należy na podłodze rozłożyć poduszki i włączyć nagrania odtwarzające wspomniany żywioł. Jeśli dźwięki są spokojne, dzieci mają powoli chodzić na palcach, natomiast gdy stają się głośniejsze i imitują wichurę, zadaniem maluchów jest bieganie wraz z obracaniem się oraz podnoszeniem rąk ku sufitowi. Kiedy dźwięki stają się znów ciche, dzieci mają za zadanie położyć się i turlać na poduszkach, naśladując liście. 

Kto może prowadzić zajęcia z logorytmiki? Kurs kwalifikacyjny 

Zajęcia z logorytmiki ma prawo prowadzić osoba po odpowiednim kursie kwalifikacyjnym lub studiach podyplomowych na kierunku o tej nazwie. Należy mieć również przygotowanie pedagogiczne, dzięki któremu można odpowiednio przekazywać wiedzę, oraz odpowiednie umiejętności muzyczno-ruchowe. 

 

Bibliografia: 

  1. Kantyka K., Logorytmika jako forma wsparcia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Terapia przez Sztukę 2015, 1 (5), s. 13-19. 
  2. Kasprzyk A., Logorytmika, czyli ruch i muzyka w terapii zaburzeń mowy, Naukowy Start 2019, s. 42-45. 
  3. Walencik-Topiłko A., Logorytmika – wsparcie w terapii dzieci z autyzmem. Wskazówki metodyczne i rozwiązania praktyczne, Forum Logopedy 2023, 58, s. 33-38. 

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy:

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.
Podoba Ci
się ten artykuł?