Logorytmika – metoda, która rozwija mowę, słuch i motorykę

O związku muzyki z mową mówili już filozofowie w epoce starożytności. Zależność tę wykorzystuje logorytmika – metoda, w której stosuje się rytm, ruch, melodię i słowo w taki sposób, że sprawia radość dzieciom, a jednocześnie stanowi doskonały sposób na wielopłaszczyznową stymulację. Jakie korzyści zapewnia logorytmika w przedszkolu i szkole oraz czy potrzebne są konkretne kwalifikacje, aby organizować tego typu zajęcia?
Czym jest logorytmika?
Logorytmika to innowacyjna metoda logopedyczno-rehabilitacyjna, którą w dużej mierze opracował Emil Jaques Dalcroze. Obejmuje ona szeroką gamę ćwiczeń ułatwiających rozwój mowy. Bazujena rytmie i tekstach oraz ruchach całego ciała (w grę wchodzą elementy gimnastyki). Rozwija m.in.:
- umiejętność komunikacji,
- koordynację słuchowo-ruchową,
- sferę intelektualną i ruchową.
Dzięki logorytmice można korygować zaburzenia mowy, wady słuchu (również u pacjentów dorosłych) oraz opóźniony rozwój funkcji poznawczych, a także samą motorykę. Sprawdza się ona także u osób z zaburzeniami społecznymi. Często stosuje się ją nie tylko w ramach zajęć logopedycznych, ale także tych korekcyjno-kompensacyjnych oraz rewalidacyjnych.
Korzyści związane z logorytmiką
Korzyści płynące z zastosowania logorytmiki w przedszkolu i szkole mogą być następujące:
- wspieranie nabywania kompetencji językowych,
- kształtowanie szybkich reakcji ruchowych na bodźce dźwiękowe,
- poprawianie koncentracji,
- usprawnianie aparatu mowy,
- rozwijanie poczucia rytmu,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
- pobudzanie mowy i myślenia,
- lepsza orientacja w przestrzeni,
- kształtowanie pamięci ruchowej,
- rozwijanie zdolności społecznych,
- rozwijanie intelektu,
- kształtowanie właściwej fonacji,
- poprawianie kondycji psychofizycznej,
- zwrócenie uwagi na rytmiczność mowy,
- zmniejszenie stresu oraz napięcia.
Logorytmika – ćwiczenia
W ramach logorytmiki wykonuje się m.in. ćwiczenia:
- metrorytmiczne,
- łączące elementy ruchowe i rytmiczne z tekstem,
- słuchowe,
- ruchowe,
- związane z koordynacją wzrokowo-ruchową.
Przykłady ćwiczeń z logorytmiki
Jeśli chodzi o ćwiczenie słuchu werbalnego, warto wykonywać z dziećmi takie zadania jak np. podawanie słów rozpoczynających się na głoskę „E”. Z kolei w przypadku ćwiczeń słowno-ruchowych dobrze jest poprosić maluchy, aby poruszały się w rytm wiersza „Idzie Grześ przez wieś” – mogą one udawać niesienie ciężkiego worka, a następnie powoli się wyprostowywać.
Warto powiedzieć również kilka słów na temat ćwiczeń wyrabiających poczucie świadomego ruchu. Najlepszym przykładem jest tutaj tzw. wiatr. W tym przypadku należy na podłodze rozłożyć poduszki i włączyć nagrania odtwarzające wspomniany żywioł. Jeśli dźwięki są spokojne, dzieci mają powoli chodzić na palcach, natomiast gdy stają się głośniejsze i imitują wichurę, zadaniem maluchów jest bieganie wraz z obracaniem się oraz podnoszeniem rąk ku sufitowi. Kiedy dźwięki stają się znów ciche, dzieci mają za zadanie położyć się i turlać na poduszkach, naśladując liście.
Kto może prowadzić zajęcia z logorytmiki? Kurs kwalifikacyjny
Zajęcia z logorytmiki ma prawo prowadzić osoba po odpowiednim kursie kwalifikacyjnym lub studiach podyplomowych na kierunku o tej nazwie. Należy mieć również przygotowanie pedagogiczne, dzięki któremu można odpowiednio przekazywać wiedzę, oraz odpowiednie umiejętności muzyczno-ruchowe.
Bibliografia:
- Kantyka K., Logorytmika jako forma wsparcia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Terapia przez Sztukę 2015, 1 (5), s. 13-19.
- Kasprzyk A., Logorytmika, czyli ruch i muzyka w terapii zaburzeń mowy, Naukowy Start 2019, s. 42-45.
- Walencik-Topiłko A., Logorytmika – wsparcie w terapii dzieci z autyzmem. Wskazówki metodyczne i rozwiązania praktyczne, Forum Logopedy 2023, 58, s. 33-38.
Podoba Ci się ten artykuł?
Powiązane tematy:
się ten artykuł?