Metoda Floortime, która skutecznie wspiera rozwój dziecka

Metoda DIR/Floortime koncentruje się na budowaniu relacji i rozwijaniu zdolności emocjonalnych oraz społecznych dziecka poprzez zabawę oraz naturalne interakcje. Znajduje szczególne zastosowanie w spektrum autyzmu, prowadząc do lepszego rozumienia otaczającego świata. Jak dokładnie działa metoda Floortime i dlaczego jest tak skuteczna?
Czym jest metoda Floortime?
Floortime to innowacyjne podejście terapeutyczne, które koncentruje się na indywidualnym rozwoju dziecka, uwzględniając jego unikalne potrzeby, emocje i sposób komunikacji. Stworzona przez profesora psychiatrii i pediatrii klinicznej Stanleya Greenspana, bazuje na interakcjach opartych na zabawie oraz spontanicznych aktywnościach, które naturalnie angażują pacjenta.
Kluczowym elementem pracy jest tutaj „czas podłogowy” – moment, w którym terapeuta lub rodzic podąża za zainteresowaniami dziecka, inicjując dialog i budując relację w bezpiecznym, znanym mu środowisku.
Co daje podejście Floortime?
Regularne sesje Floortime wspierają rozwój emocjonalny, społeczny i komunikacyjny, a także pobudzają zdolności intelektualne, takie jak:
- myślenie przyczynowo-skutkowe;
- empatia;
- rozwiązywanie problemów.
Metoda ta ma szczególne znaczenie w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu, ponieważ pozwala na stopniowe uzupełnianie i wzmacnianie umiejętności społecznych, z którymi te mają problem. Poza tym wspiera codzienne funkcjonowanie, ale również wzmacnia więzi rodzinne oraz ułatwia interakcje z rówieśnikami.
Jaki jest cel postępowania terapeutycznego Floortime?
Celem Floortime nie jest zmiana zachowań dziecka, lecz wsparcie jego naturalnego rozwoju poprzez budowanie głębokich, satysfakcjonujących relacji i wzmacnianie umiejętności emocjonalnych oraz poznawczych. Zgodnie z koncepcją profesora Stanleya Greenspana, metoda koncentruje się na rozwijaniu:
- samodzielności;
- umiejętności celowego komunikowania się;
- logicznego i kreatywnego myślenia.
Bazuje na modelu drzewa, gdzie solidne korzenie symbolizują fundamenty rozwoju – samoregulację, interakcję i zaangażowanie w otaczający świat. Dopiero po ich ugruntowaniu możliwe jest stopniowe rozwijanie bardziej złożonych umiejętności, takich jak:
- komunikacja dwukierunkowa;
- rozwiązywanie problemów;
- myślenie refleksyjne;
- zdolność do przyjmowania różnych perspektyw.
Techniki metody Floortime. O co w tym wszystkim chodzi?
Główne techniki Floortime opierają się na sześciu podstawowych etapach rozwoju emocjonalno-społecznego i obejmują:
- podążanie za inicjatywą dziecka – zamiast narzucać aktywność, terapeuta lub rodzic obserwuje dziecko i dołącza do jego działań. Jeśli maluch układa klocki, dorosły może zacząć budować obok, stopniowo wchodząc w interakcję;
- wprowadzanie wyzwań – po nawiązaniu kontaktu dorosły subtelnie zachęca dziecko do kolejnych kroków, np. jeśli dziecko toczy piłkę, można zaproponować wspólne toczenie w określonym kierunku lub przez tunel;
- rozwijanie dwustronnej komunikacji – chodzi o wzajemne reagowanie na siebie. Jeśli dziecko śmieje się i macha rękami, rodzic może zrobić to samo, a następnie dodać element zabawy, np. wymyślając „taniec rąk”;
- budowanie dłuższych interakcji – celem jest przedłużanie wspólnej aktywności, np. zamieniając układanie klocków w opowieść o budowanym zamku i jego mieszkańcach;
- zaangażowanie emocjonalne i kreatywność – poprzez wspólne odgrywanie scenek z zabawkami lub tworzenie historii, dziecko uczy się rozpoznawać emocje i lepiej rozumieć otaczający je świat;
- dostosowanie do różnic sensorycznych – jeśli dziecko jest wrażliwe na dźwięki, dorosły może używać spokojnego głosu lub wykorzystać ulubione dźwięki dziecka do wspólnej zabawy.
Aby Floortime była skuteczna, konieczne jest stworzenie wspierającego środowiska – miejsca wolnego od nadmiernych bodźców, gdzie dziecko poczuje się bezpiecznie i nic nie przeszkodzi mu w eksploracji. Następnie należy obserwować zachowania i zainteresowania pacjenta, uczestnicząc w zabawie i stopniowo wprowadzać nowe elementy, które zachęcają do interakcji czy myślenia przyczynowo-skutkowego.
Floortime nie ogranicza się jednak do formalnych sesji – jego techniki można wdrażać także w codziennych sytuacjach, takich jak wspólne posiłki czy wieczorne rytuały. Ważna jest także współpraca z terapeutami, którzy pomagają dostosować podejście do indywidualnych potrzeb dziecka.
Floortime – szkolenie i porady dla rodziców
Rodzice odgrywają kluczową rolę w metodzie Floortime, ponieważ to właśnie w codziennych interakcjach z najbliższymi dziecko rozwija swoje umiejętności społeczne, emocjonalne i komunikacyjne. Aby skutecznie wdrożyć tę metodę w domu, warto skorzystać ze wsparcia specjalistów oraz zdobyć praktyczną wiedzę na temat jej zasad.
Konsultacje z terapeutami mogą pomóc dostosować techniki Floortime do indywidualnych potrzeb dziecka, a udział w szkoleniach i warsztatach pozwala rodzicom lepiej zrozumieć, jak angażować się w zabawę, podążać za dzieckiem i wspierać jego rozwój.
Skuteczność metody Floortime – czy to naprawdę działa?
Badania potwierdzają, że metoda Floortime skutecznie wspiera rozwój dzieci z autyzmem. Wyniki pokazują wyraźny postęp w funkcjonowaniu emocjonalnym, komunikacji oraz umiejętnościach życia codziennego dzieci uczestniczących w terapii. Matki zaangażowane w terapię podkreślają, że wspólna zabawa nie tylko wzmacnia więź, ale także pomaga dzieciom lepiej wyrażać emocje i potrzeby. Co ważne, badania nie wykazały żadnych zdarzeń niepożądanych zarówno u dzieci, jak i u dorosłych, co czyni tę metodę bezpieczną i przyjazną dla całej rodziny.
Floortime działa, ponieważ podąża za naturalnym tempem dziecka, angażuje je w interakcję i rozwija kluczowe umiejętności bez presji czy schematów, co czyni ją skutecznym podejściem terapeutycznym.
Bibliografia:
- Greenspan S., Wieder S. Dotrzeć do dziecka z autyzmem. Jak pomóc dzieciom nawiązywać relacje, komunikować się i myśleć., WUJ, Kraków, 2014.
- Divya K.Y. i inni, DIR/Floor Time in Engaging Autism: A Systematic Review. Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research, 28 (2), 2023.
- Deb S.S. i inni, The effectiveness of parent training for children with autism spectrum disorder: A systematic review and meta-analyses. BMC Psychiatry, 20(1), Article 583, 2020.
- Mercer J., Examining DIR/Floortime™ as a treatment for children with autism spectrum disorders: A review of research and theory. Research on Social Work Practice, 27(5), 625-635, 2017.
- Pajareya K., Nopmaneejumruslers K., A pilot randomized controlled trial of DIR/FloortimeTM parent training intervention for pre-school children with autistic spectrum disorders. Autism, 15(5), 563-577, 2011.
- Wieder S., Greenspan S.I., Wspinaczka po symbolicznej drabinie w modelu DIR poprzez Floor Time/Interactive Play. Autism , 7 (4), 425-435, 2003.
- Mercer J., Badanie DIR/Floortime TM jako metody leczenia dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu: przegląd badań i teorii. Badania nad praktyką pracy socjalnej, 27 (5), 625-635, 2017.
Podoba Ci się ten artykuł?
Powiązane tematy:
Polecamy

Metoda opcji – podejście w terapii zaburzeń ze spektrum autyzmu

ADHD u kobiet. Ciche objawy, realne wyzwania i skuteczne metody leczenia

Jakie są przyczyny autyzmu? Najnowsze badania, rola genów i środowiska

Logorytmika – metoda, która rozwija mowę, słuch i motorykę
się ten artykuł?