Przejdź do treści

Ministerstwo Zdrowia: „W sezonie infekcji grypowych korzystajmy z TPK”

Kobieta siedzi na kanapie. Jest przykryta kocem, w ręce ma telefon.
Ministerstwo Zdrowia: "W sezonie infekcji grypowych korzystajmy z teleporady"/ fot. Adobe Stock
Podoba Ci
się ten artykuł?

Ministerstwo Zdrowia apeluje, by w sezonie zwiększonej liczby zakażeń wirusem grypy zgłaszać się po leki poprzez Teleplatformę Pierwszego Kontaktu. Przy korzystaniu z TPK warto jednak pamiętać o kilku zasadach.

„Korzystajmy z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu”

Od kilku miesięcy w Polsce panuje epidemia grypy oraz zakażeń RSV. W grudniu 2022 r. odnotowano ponad 1 mln 139 tys. przypadków grypy i jej podejrzeń, a w pierwszej połowie stycznia br. do lekarzy zgłosiło się ponad 559 tys. chorych, jak wynika z danych Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego. I choć minister zdrowia Adam Niedzielski poinformował na swoim profilu na Twitterze, że szczyt zachorowań mamy za sobą, to sytuacja wciąż jest trudna.

„W ubiegłym tygodniu odnotowaliśmy o ponad 50 tys. infekcji grypowych mniej niż tydzień wcześniej. Zapadalność spadła ze 115 do ponad 83 przypadków na 100 tys. Spada również zapadalność wśród dzieci” – przekazał.

Z powodu wysokiej liczby chorych przychodnie Podstawowej Opieki Zdrowej wciąż są przepełnione, przez co na wizytę można czekać nawet kilka dni. Ministerstwo Zdrowia apeluje, by w takich sytuacjach korzystać z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu.

„W sezonie infekcji grypowych, przy lżejszych objawach, korzystajmy z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu” – czytamy na profilu ministerstwa na Twitterze. Co możemy załatwić przez tę platformę?

Szczepienie na grypę / istockphoto.com

Jak skorzystać z TPK?

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu umożliwia otrzymanie pomocy lekarskiej w nagłej sytuacji. Działa na podobnych zasadach jak nocna i świąteczna opieka zdrowotna, ale konsultacje udzielane są przez telefon. Platforma czynna jest poza godzinami pracy POZ oraz w weekendy i święta. Warto z niej skorzystać także, gdy placówki medyczne nie dysponują już odpowiednią liczbą numerków, by przyjąć pacjenta.

Jak podkreśla ministerstwo, należy zgłosić się do TPK w sytuacji nagłego zachorowania, a nie planowego leczenia. By uzyskać pomoc, wystarczy zadzwonić pod bezpłatny numer 800 137 200 lub wypełnić formularz na stronie, na podstawie którego skontaktuje się z nami pielęgniarka lub lekarz.

W trakcie konsultacji telefonicznej lekarz udzieli porady, może również wystawić receptę i zwolnienie lekarskie. Należy jednak pamiętać, że recepty wystawiane przez TPK są w 100 proc. płatne.

„TPK nie służy do wypisywania leków na kontynuację leczenia i jest alternatywą do nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, gdzie stacjonarnie można uzyskać pomoc lekarską i pielęgniarską. Wystawianie recept na choroby przewlekłe powinno odbywać się w POZ lub u lekarzy specjalistów” – czytamy odpowiedź resortu w serwisie Rynekzdrowia.pl.

Do wyświetlenia tego materiału z zewnętrznego serwisu (Instagram, Facebook, YouTube, itp.) wymagana jest zgoda na pliki cookie.Zmień ustawieniaRozwiń

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy:

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.
Podoba Ci
się ten artykuł?