Pacjenci i pacjentki ocenili polskie szpitale. Najczęściej narzekali na brak poszanowania prawa do intymności i kiepskie jedzenie
Polscy pacjenci i pacjentki odpowiedzieli na pytania dotyczące opieki w szpitalach. Najlepiej oceniona została przez nich opieka pielęgniarek i aż 93 proc. z nich była przekonana o bezpieczeństwie opieki medycznej. Pacjenci, którzy wskazywali, że ich prawa w szpitalu nie są przestrzegane, najczęściej wskazywali na brak poszanowania ich prawa do intymności, godności oraz do kontaktu z osobą bliską. Wśród negatywnych ocen pojawiły się również te na temat jedzenia. Niemal jedna trzecia pacjentów i pacjentek (29 proc.) nie była usatysfakcjonowanych tym, co znajdowało się na ich talerzach. Co jeszcze pokazało badanie?
Jak oceniamy opiekę w szpitalach?
Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia przeprowadziło badanie PASAT OPEN 2022, w którym zebrało opinie ponad 54 tys. pacjentów i pacjentek leczonych w 134 polskich szpitalach.
Zdanie na temat polskich szpitali jest bardzo zróżnicowane. Niektóre placówki są polecane aż przez 100 proc. badanych osób, są jednak też takie, o których dobra opinie ma jedynie jedna trzecia pacjentów i pacjentek.
Hospitalizowane osoby w większości (93 proc.) były przekonane co do bezpieczeństwa opieki w szpitalu, jednak aż co dziesiąta z nich nie wiedziała, z kim ma się kontaktować w przypadku wątpliwości dotyczących leczenia lub opieki.
Jak się okazuje, personel medyczny jest całkiem dobrze oceniany przez hospitalizowane osoby. Najlepiej w badaniu wypadły pielęgniarki, którym aż 80 proc. ankietowanych wystawiło najwyższą możliwą ocenę – „5”. Niewiele mniej, bo 75 proc. pacjentów i pacjentek dało taką samą ocenę kadrze lekarskiej.
„Należy podkreślić, że ocena ta dla wszystkich grup medycznych była wysoka i tylko niewielki odsetek pacjentów ocenił negatywnie pracę personelu medycznego. Było to 3-4 proc.” – skomentowali ten wynik autorzy badania.
(Nie)bolesny pobyt w szpitalu
W badaniu padło również pytanie o łagodzenie bólu przez personel szpitala. Jego wyniki pokazują, że jedna piąta pacjentów i pacjentek nie cierpiała zupełnie w trakcie pobytu w szpitalu. Jednak trzecia z nich odczuwała ból większy niż „5” (w skali 0-10), a 9 proc. z nich odczuwała natężenie bólu w trakcie hospitalizacji na poziomie 9-10.
– Ten wskaźnik daje personelowi szpitala dobrą informację o skuteczności działań w zakresie eliminacji bólu i skłania do konieczności modyfikacji strategii analgetycznych (analgetyki to leki znoszące uczucie bólu, przyp. red.) – podkreślają eksperci CMJ.
Aż 75 proc. badanych zdecydowanie stwierdziło, że personel medyczny podejmował skuteczne próby zmniejszenia bólu. Przeciwnego zdania było 7 proc. pacjentek i pacjentów, którzy wskazali, że medycy nie pomogli im w łagodzeniu dolegliwości bólowych.
A co z prawami pacjenta i komunikacją?
W szpitalach równie ważna jak jakość opieki zdrowotnej jest otoczenie pacjentów i pacjentek wsparciem psychologicznym, zadbanie o przestrzeganie praw pacjenta i odpowiednią komunikację. To, czy zadbano o te wszystkie aspekty, sprawdzili autorzy badania.
92 proc. respondentów, nie miała zastrzeżeń co do przestrzegania praw pacjenta. Ci, którzy uważają, że zdarzają się w tym obszarze jakieś uchybienia, najczęściej skarżyli się na nieposzanowanie ich prawa do intymności, godności oraz do kontaktu z osobą bliską. We wszystkich wskazanych kwestiach 4 proc. ankietowanych miało zastrzeżenia do przestrzegania ich praw.
Kto miał choć raz styczność z personelem szpitala, wie, jak ważne są nie tylko kompetencje lekarzy i lekarek, ale również sprawna komunikacja. Większość badanych osób, bo aż 89 proc., przyznało, że rozumiało zalecenia przekazywane im przez lekarzy (74 proc. ankietowanych wskazało, że zdecydowanie były one dla nich jasne). 6 proc. pacjentów i pacjentek stwierdziło, że nie rozumiało słów personelu medycznego, a 8 proc. pacjentów miało poczucie, że nie uczestniczy w wystraczającym stopniu w decyzjach dotyczących opieki zdrowotnej.
Aż co piąta ankietowana osoba wskazuje, że w trackie pobytu w szpitalu odczuwała przygnębienie. Najczęściej wtedy mogły one liczyć na rozmowę z pielęgniarkami (39 proc. respondentów i respondentek).
Nie bez znaczenia dla komfortowego pobytu w szpital jest też… jakość żywienia. I tu polskie szpitale wypadają bardzo kiepsko. Niemal jedna trzecia pacjentów i pacjentek (29 proc.) nie była usatysfakcjonowanych szpitalnym jedzeniem. Najczęściej nie byli zadowoleni z braku możliwości wyboru posiłku (19 proc.), zbyt małych porcje (11 proc.) i zimnych posiłki (10 proc.).
Badanie pacjentów hospitalizowanych PASAT OPEN jest prowadzone przez CMJ w trybie ciągłym. Dane uwzględnione w opracowaniu zostały zgromadzone między 1 stycznia 2022 a 31 grudnia 2022. Dane obejmują 54 383 ankiety w wersji online, które zostały pozyskane od 134 szpitali.
Polecamy
Polskie naukowczynie opracowują rewolucyjną metodę leczenia raka jajnika. „Bardzo obiecująca”
Zatrzymanie krążenie, temperatura ciała 22 st. C. Polscy lekarze ocalili życie pacjenta w głębokiej hipotermii
Noblista: „Zbliżamy się do granic możliwości organizmu. Wkrótce ludzie będą żyli ponad 115 lat”. Ma to jednak swoje ciemne strony
„Choroby z autoagresji lubią niestety chodzić parami”. O chorobach autoimmunologicznych opowiada lek. Agata Skwarek-Szewczyk
się ten artykuł?