Powstał poradnik dla pacjentów, którzy korzystają z telemedycyny. Sprawdź, o czym warto pamiętać
W dobie pandemii koronawirusa teleporady to norma. Fundacja Telemedyczna Grupa Robocza przygotowała poradnik, w którym podpowiada pacjentom, jak z nich korzystać, żeby były jak najbardziej skuteczne.
Poradnik dla pacjentów korzystających z teleporad
Telemedyczna Grupa Robocza to fundacja, która od lat działa na rzecz rozwoju telemedycyny w Polsce. Teraz ma szczególnie dużo pracy. We współpracy z krajowymi ekspertami z zakresu e-zdrowia przygotowała poradnik dla pacjentów.
Patronat nad opracowaniem objęły m.in.: Ministerstwo Zdrowia, Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia i Rzecznik Praw Pacjenta. Oprócz poradnika dla pacjentów, na stronie fundacji, można znaleźć też przydatne wskazówki dla lekarzy.
Autorzy publikacji przekonują, że dzięki teleporadom można uzyskać fachową pomoc, nie narażając przy tym siebie ani innych na zarażeni koronawirusem. Podpowiadają, jak się zachowywać w czasie porady i jakie nam przysługują prawa w takiej sytuacji.
Jak zachowywać się podczas teleporady?
- Przedstaw się lekarzowi i poproś lekarza o przedstawienie się, jeżeli tego nie zrobił. Podaj swoje imię i nazwisko oraz inne dane osobowe, o które poprosi cię lekarz, w tym numer PESEL. Lekarz musi mieć pewność, komu dokładnie udziela porady, a PESEL jest niezbędny do prawidłowego prowadzenia dokumentacji medycznej. Jeżeli dzwonisz jako rodzic lub opiekun osoby, która potrzebuje pomocy, poinformuj o tym wyraźnie lekarza i podaj dane tej osoby.
- Informuj lekarza o problemach technicznych. Jeżeli połączenie z lekarzem nie jest stabilne, przez co nie słyszysz lub nie rozumiesz, co lekarz do ciebie mówi, poinformuj go o tym. W ten sposób nie przegapisz żadnej istotnej informacji.
- Odpowiadaj wyczerpująco na pytania lekarza. Teleporada udzielana przez profesjonalistę medycznego to nie zwykła infolinia. Stanowi ona pełnoprawną formę badania lub innego postępowania medycznego. Nie lekceważ jej, nie traktuj zdawkowo, nie oszukuj lekarza. Lekarz poprzez rozmowę i weryfikację informacji na twój temat, może podjąć decyzję dotyczącą leczenia.
- Jeśli nagle gorzej się poczujesz, daj znać o tym lekarzowi. Informując go o tym, podaj miejsce którym się znajdujesz. Będzie mógł wtedy wezwać pomoc i przekazać ci instrukcje postępowania, które pomogą zmniejszyć zagrożenie do czasu jej przyjazdu.
- Odbierz dokumenty od lekarza drogą elektroniczną. Jest to możliwe dzięki założeniu Internetowego Konta Pacjenta. Za jego pośrednictwem otrzymasz na przykład e-receptę niezbędną do wykupienia leków.
Jakie prawa przysługują pacjentowi w związku z teleporadą?
Telemedyczna Grupa Robocza podkreśla, że w przypadku teleporady pacjentom przysługują wszystkie prawa pacjenta – takie same jak w przypadku porady w gabinecie lekarza. Fundacja wymienia te z nich, które mają największe znaczenie przy rozmowie z lekarzem przez telefon albo podczas wideokonferencji.
- Masz prawo do porady odpowiadającej wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej – lekarz musi postępować z zachowaniem należytej staranności, zgodnie z najlepszą sztuką lekarską.
- Masz prawo do otrzymania informacji medycznej, czyli informacji o stanie twojego zdrowia oraz proponowanych metodach diagnostycznych i leczniczych – w zakresie, w jakim jest to możliwe na podstawie teleporady i dokumentacji medycznej.
- Masz prawo do zachowania w tajemnicy informacji na twój temat – są one objęte tajemnicą lekarską. Masz więc gwarancję, że nikt nieuprawniony nie będzie miał do nich dostępu.
Poradnik możesz pobrać bezpłatnie na stronie www.telemedycyna-poradnik.pl.
Polecamy
Nowe szczepionki przeciw COVID-19 będą dostępne od 25 października. Ekspert: „to musztarda po obiedzie”
FDA zatwierdziła nową szczepionkę na COVID-19. Kiedy preparaty na koronawirusa SARS-CoV-2 pojawią się w Polsce?
Zbliża się szczyt zachorowań na COVID-19, a MZ zapowiada przerwę w dostępności szczepionek: „Nie będą wykonywane”
Szykuje się powrót maseczek. Szef GIS: „Narasta fala zachorowań”
się ten artykuł?