Przejdź do treści

Przerażające wyniki raportu o zdalnej edukacji: niemal 40 proc. uczniów skarży się na gorsze samopoczucie

Przerażające wyniki raportu o zdalnej edukacji: niemal 40 proc. uczniów skarży się na gorsze samopoczucie
Przerażające wyniki raportu o zdalnej edukacji: niemal 40 proc. uczniów skarży się na gorsze samopoczucie / iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?

Szkoła 2.0 – organizacja działająca na rzecz rozwoju edukacji w Polsce, przygotowała “Raport o stanie zdrowia psychicznego uczennic i uczniów. Jego autorzy zapytali 20 tys. uczniów z całej Polski o samopoczucie w czasie pandemii i o to, jak radzą sobie ze zdalną nauką.

Nauka zdalna to często gorsze samopoczucie

Dwoje osiemnastolatków z Dolnego Śląska, Julian Wąsek i Maja Reda, zapytało uczniów z całej Polski o samopoczucie w czasie pandemii i o to, jak radzą sobie ze zdalną nauką. Na pytanie, czy w trakcie nauczania zdalnego zmieniło się samopoczucie uczniów, aż 38 proc. ankietowanych stwierdziło, że się pogorszyło.

„Po przeliczeniu liczby odpowiedzi daje nam to aż ponad 7 tys. uczennic i uczniów. A pamiętajmy, że badaliśmy tylko 20 tys. Ciężko wyobrazić sobie, jaką liczbę osób uzyskalibyśmy pytając całą społeczność szkolną, jeżeli utrzymałby się wynik 38 proc. ” – podkreślają autorzy badania.

I dodają, że w Polsce jest ponad 3, 4 mln uczennic i uczniów w wieku 10-19 lat. Tak więc przy zachowaniu 38 proc. odpowiedzi „Tak (na gorsze)” uzyskaliby przerażający wynik: ponad 1,2 miliona dzieci i młodzieży, na których samopoczucie negatywnie wpłynęło zdalne nauczanie.

Na co skarżą się nastolatkowie?

Nastolatkowie najczęściej skarżą się na brak kontaktu z rówieśnikami, wskazało go ponad 36 proc. badanych. Drugim czynnikiem, który wpłynął na pogorszenie się samopoczucia nastolatków, jest obciążenie nauką, co wskazało 25,73 proc badanych.

Uczennice i uczniowie zwracają też uwagę na brak warunków w domu do nauki na odległość, bezduszne traktowanie przez nauczycieli i braku specjalistycznej pomocy psychologicznej. Jak wynika z badania, najgorzej radzą sobie z izolacją starsze roczniki – te które właśnie kończą szkołę. Dla nich czas izolacji oznaczał odebranie szans na ostatnie lata beztroskiej młodości.

Na szczęście raport nie składa się z samych pesymistycznych wniosków. Jak piszą autorzy badania, pozytywnym skutkiem izolacji związanej z pandemią COVID-19 jest to, że w aż 24 proc. przypadków samopoczucie dzieci i młodzieży uległo poprawie. Siedem procent badanych uważa, że zdalne nauczanie nie miało wpływu na ich samopoczucie. Jak czytamy w raporcie, pokazuje to, jak skrajnie różny wpływ ma ono na psychikę młodych osób.

Autorzy badania planują teraz przygotować podobny raport o tym, jak powinna wyglądać polska szkoła po pandemii. Jak piszą – chcą wziąć zmiany w edukacji we własne ręce.

Do wyświetlenia tego materiału z zewnętrznego serwisu (Instagram, Facebook, YouTube, itp.) wymagana jest zgoda na pliki cookie.Zmień ustawienia

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy:

Podoba Ci
się ten artykuł?