Przejdź do treści

Terapia autyzmu. Jak wspierać rozwój dziecka poprzez sprawdzone metody?

Terapeutka wspiera dziecko podczas zajęć, w których maluch koloruje kształty. Taka aktywność jest częścią terapii autyzmu, pomagając w rozwijaniu umiejętności poznawczych i motorycznych.
Terapia autyzmu. Jak wspierać rozwój dziecka poprzez sprawdzone metody? Fot. AdobeStock
Podoba Ci
się ten artykuł?

Spektrum autyzmu wpływa na funkcjonowanie społeczne, komunikacyjne oraz behawioralne ludzi. Wczesna diagnoza i odpowiednio dobrana terapia autyzmu są kluczowe dla rozwoju i poprawy jakości życia. Jednak tak jak każdy człowiek ma swój własny, unikalny charakter, tak autyzm u każdego objawia się odrobinę inaczej. Dlatego opracowano szeroki zakres praktyk terapeutycznych, które sprawdzają się w pracy z potrzebującymi wsparcia dziećmi i dorosłymi na całym świecie.

 

Terapia behawioralna autyzmu

Terapia behawioralna autyzmu opiera się na zasadach analizy zachowania, a jej celem jest modyfikacja zachowań niepożądanych oraz nauka nowych, istotnych umiejętności. Jednym z najbardziej znanych podejść do tego tematu jest Stosowana Analiza Zachowania (ang. Applied Behavior Analysis, ABA) opracowana przez B. F. Skinnera, amerykańskiego psychologa i behawiorystę, który badał zasady warunkowania sprawczego.

Za twórców praktycznego zastosowania ABA w terapii autyzmu uznaje się Ivara Lovaasa, norwesko-amerykańskiego psychologa, który w latach 60. XX wieku rozpoczął pierwsze badania z wykorzystaniem tej metody.

Terapia ABA polega na systematycznym wzmacnianiu pozytywnych zachowań poprzez nagrody oraz redukcję tych negatywnych za pomocą odpowiednio dostosowanych konsekwencji. Dzięki temu pacjenci uczą się m.in. komunikacji, umiejętności społecznych oraz samodzielnego funkcjonowania.

Ćwiczenia w terapii behawioralnej są dostosowane do indywidualnych potrzeb dziecka i mogą obejmować:

  • naukę naśladowania – dziecko uczy się powtarzać proste ruchy czy dźwięki,
  • rozwijanie umiejętności komunikacyjnych – nauka używania słów, gestów lub obrazków do wyrażania swoich potrzeb,
  • trening umiejętności społecznych – współpraca z rówieśnikami, dzielenie się zabawkami i rozumienie emocji innych osób z otoczenia dziecka.

 

Terapia logopedyczna dzieci z autyzmem

Maluchy ze spektrum autyzmu bardzo często mają trudności z komunikacją werbalną i niewerbalną. Terapia logopedyczna dzieci z autyzmem skupia się w głównej mierze na rozwijaniu zdolności porozumiewania się, co jest wprost kluczowe dla integracji społecznej. Logopeda ocenia poziom rozwoju mowy i na tej podstawie opracowuje indywidualny plan terapeutyczny, który może obejmować:

  • ćwiczenia artykulacyjne – poprawa wymawiania dźwięków i słów,
  • rozwijanie słownictwa – nauka nowych słów przy jednoczesnym zastosowaniu ich w odpowiednim kontekście sytuacyjnym,
  • trening komunikacji alternatywnej – w przypadku dzieci niemówiących wprowadza się system obrazkowy lub gesty wspomagające komunikację.

Współpraca z logopedą pomaga nie tylko w rozwinięciu mowy, ale także w lepszym zrozumieniu języka i efektywniejszym wyrażaniu swoich potrzeb oraz, co najważniejsze, emocji.

 

Terapia komunikacji w autyzmie

Komunikacja jest jednym z głównych obszarów, w którym osoby z autyzmem napotykają największe trudności. Terapia komunikacji w autyzmie ma na celu rozwijanie nie tylko mowy werbalnej, ale też niewerbalnej. Obejmuje ona:

  • naukę gestów i mimiki – pacjent uczy się wyrażać i rozumieć emocje,
  • stosowanie komunikacji alternatywnej – obrazków, symboli czy urządzeń skutecznie wspomagających mowę,
  • ćwiczenia interakcji społecznych – prowadzenie rozmów, zadawanie pytań i odpowiedzi.

 

Nauczyciel pomaga dzieciom w rysowaniu, angażując się w ich zabawę i interakcję. Podejście oparte na wspólnej aktywności i spontanicznej komunikacji wpisuje się w metodę 3I wspierającą rozwój dzieci z autyzmem.

Skuteczna terapia dziecka z autyzmem i dorosłego w spektrum

Wybór odpowiedniej terapii dla dorosłego czy dziecka z autyzmem powinien być oparty o jego indywidualne potrzeby i możliwości – istotne jest łącznie podejść, terapii behawioralnej, logopedycznej, zajęciowej i integracji sensorycznej. Każde z tych zajęć obejmuje inny aspekt życia, jednocześnie prowadząc do tych samych wyników, czyli poprawy jakości funkcjonowania w społeczeństwie. Kluczowe elementy skutecznej terapii to:

  • wczesna interwencja – im wcześniej rozpocznie się diagnozowanie pod kątem spektrum autyzmu, tym szybciej wprowadzi się odpowiednią terapię i jednocześnie osiągnie lepsze rezultaty,
  • indywidualne podejście – dostosowanie metod i intensywności terapii do potrzeb i możliwości pacjenta,
  • zaangażowanie rodziny – aktywny udział członków rodziny w procesie terapeutycznym jest kluczowy i wzmacnia efektywność działań,
  • systematyczność i konsekwencja regularne sesje terapeutyczne oraz stosowanie się do zaleceń w codziennym życiu dziecka i jego rodziny.

Jakie terapie dla dzieci z autyzmem?

Rodzice często zastanawiają się, jakie terapie dla dzieci z autyzmem będą najodpowiedniejsze i która z nich może pomóc w największym stopniu. Odpowiedź jest prosta i już padła w artykule – wszystkie z nich muszą być dostosowane indywidualnie. Nie istnieje jedna skuteczna metoda. Ważne jest, aby:

  • skonsultować się ze specjalistą – psychologiem, logopedą, terapeutą zajęciowym czy neurologiem, którzy ocenią potrzeby i co najważniejsze, możliwość dziecka,
  • rozważenie różnych metod terapeutycznych – należy wybrać te, które odpowiadają na specyficzne trudności pacjenta,
  • monitorować postępy – regularna ocena efektów pozwala na wprowadzenie z czasem odpowiednich modyfikacji zajęć.

Pamiętaj o najważniejszym – każde spektrum autyzmu jest inne. A terapia musi być dostosowana do potrzeb pacjenta i już nabytych umiejętności. Zawsze trzeba mierzyć siły na zamiary i doceniać nawet najmniejsze sukcesy wynikające z terapii.

 

Bibliografia:

  1. Anixt J. S., Ehrhardt J., Duncan A., Evidence-Based Interventions in Autism, Pediatric Clinics of North America 2024, 71(2):199-221.
  2. https://openstax.org/books/psychologia-polska/pages/6-3-warunkowanie-sprawcze [dostęp 27.02.2025].
  3. Ignaczewska B., Stosowana analiza zachowania, Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych, 2024.
  4. Lei J., Ventola P., Pivotal reponse treatment for autism spectrum disorder: current perspectives, Neuropsychiatric Disease and Treatment 2017, 13:1613-1626.
  5. Treatment and Intervention for Autism Spectrum Disorder, CDC.

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy:

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.
Podoba Ci
się ten artykuł?