Przejdź do treści

Test PEP-R, czyli narzędzie do wspierania rozwoju dzieci z zaburzeniami

Chłopiec bierze udział w zabawie podczas sesji z psychologiem. Specjalistka robi notatki, co może być częścią badania PEP-R, oceniającego rozwój dzieci ze spektrum autyzmu poprzez analizę ich umiejętności i zachowań.
Test PEP-R, czyli narzędzie do wspierania rozwoju dzieci z zaburzeniami. Fot. AdobeStock
Podoba Ci
się ten artykuł?

Dzieci cierpiące na różnego rodzaju zaburzenia w funkcjonowaniu psychiki rozwijają się w innym tempie niż ich rówieśnicy. Ustalenie poziomu, na którym aktualnie znajduje się dziecko, pozwala skutecznie planować terapię i w maksymalnym stopniu wykorzystać potencjał malucha. Jednym z narzędzi, które wspierają proces diagnozy, jest test PEP-R. Co to takiego? 

 

Czym jest test PEP-R? 

Test PEP, czyli profil psychoedukacyjny to protokół stosowany do konstruowania programów dla dzieci wymagających wspomagania rozwoju. Opiera się on na założeniu rosyjskiego psychologa Lwa Wygotskiego, który uważał, że dobra edukacja to ta, która przekazuje dziecku umiejętności możliwe do opanowania w najbliższym czasie. Nie ma więc sensu uczyć tego, co przychodzi już z łatwością, jak i tego, co pozostaje jeszcze poza zasięgiem aktualnych możliwości. 

Profil psychoedukacyjny PEP-R został opracowany przez amerykańskiego psychologa Erica Schoplera. Stosuje się go u dzieci funkcjonujących na poziomie przedszkolnym lub niższym, kiedy funkcje rozwojowe znajdują się poniżej poziomu oczekiwanego dla pierwszej klasy szkoły podstawowej. W przypadku starszych dzieci (powyżej 12. roku życia) i osób dorosłych zastosowanie znajduje test AAPEP. W praktyce testu PEP-R używa się podczas diagnozy dziecka z podejrzeniem: 

 

Matka pomaga synowi w odrabianiu lekcji, siedząc razem przy stole w kuchni. Chłopiec skupia się na zadaniu, a kobieta z uśmiechem go wspiera. Ich interakcja odzwierciedla ciepłą i wspierającą relację.

Jak jest zbudowany test PEP-R? 

Test PEP-R składa się z dwóch skal głównych: rozwoju i zachowań oraz podskal w ich obrębie. W ramach skali rozwoju bada się siedem właściwości, w tym naśladowanie, percepcję, motorykę małą i dużą oraz koordynację wzrokowo-ruchową. Z kolei skala zachowań uwzględnia: 

  • nawiązywanie kontaktów i reakcje emocjonalne, 
  • zabawę i zainteresowanie przedmiotami, 
  • reakcję na bodźce, 
  • mowę. 

Wszystkich zadań wchodzących w skład testu PEP-R jest bardzo dużo, bo aż 174. Każde z nich jest oceniane w trzystopniowej skali, jako zaliczone, obiecujące i niezaliczone. 

 

Dzieci uczą się o owadach, obserwując hotel dla insektów podczas zajęć na świeżym powietrzu. Wizualne i praktyczne podejście do nauki wpisuje się w metodę TEACCH, wspierającą rozwój dzieci ze spektrum autyzmu.

PEP-R szkolenie 

Osoby trudniące się poradnictwem psychologicznym, które planują w swojej praktyce zajmować się oceną zaburzeń dziecięcych, powinny postarać się o uzyskanie certyfikatu potwierdzającego znajomość założeń programu. Choć uprawnienia PEP-R nie są niezbędne, podczas kursu uczestnicy zdobywają wartościowe umiejętności dotyczące interpretacji wyników i stosowania samego protokołu. Obecnie w Polsce szkolenia są prowadzone z najnowszej wersji PEP-R, czyli PEP-3-PL. 

 

Test PEP-R cena. Ile kosztuje przeprowadzenie testu PEP? 

Cena testu PEP-R wraz z omówieniem jego wyników to wydatek rzędu 500 zł. Samo spotkanie z dzieckiem trwa od 2. do 4. godzin. Podobnie jak inne testy psychologiczne, także PEP-R nie powinien stanowić wyłącznej podstawy diagnostycznej. Jest jednak wartościowym narzędziem pomagającym w ukierunkowaniu i wsparciu rozwoju dziecka. 

 

Bibliografia: 

  1. Alwinesh M. T., Joseph R. B., Daniel A., Abel J. S., Shankar S. R., Mammen P., Russell S., Russell P. S., Psychometrics and utility of Psycho-Educational Profile-Revised as a developmental quotient measure among children with the dual disability of intellectual disability and autism, Journal of Intellectual Disabilities 2012, 16(3): 193-203. 
  2. Jach-Salamon N., Analiza funkcjonowania językowego, poznawczego i społecznego chłopca z autyzmem jako uczestnika zaplanowanych oddziaływań terapeutycznych – studium przypadku, Logopedia 2023, 52, 1, 295-328. 
  3. Portoghese C., Buttiglione M., Pavone F., Lozito V., De Giacomo A., Martinelli D., Margari L., The usefulness of the Revised Psychoeducational Profile for the assessment of preschool children with pervasive developmental disorders, Autism 2009, 13(2): 179-191. 

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy:

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.
Podoba Ci
się ten artykuł?