„Wyretuszowane, chudziuteńkie modelki na okładkach magazynów mówiły mi, że mam nadwagę”. TikTokerka zaśpiewała przed sklepem Victoria’s Secret
Jax, TikTokerka prezentująca swoje autorskie, często zabawne piosenki na tej platformie, postanowiła nagrać flash mob pod jednym ze sklepów sieci Victoria’s Secret. Zaśpiewała tam jedną z piosenek, która ma szalenie ważny przekaz i którą z pewnością powinny usłyszeć zarówno wszystkie nastolatki, jak i firmy produkujące damskie ubrania i bieliznę.
Flash mob przed sklepem Victoria’s Secret
Jax w piosence opowiada swoją historię, z którą mogłoby się utożsamić wiele dziewczyn w jej wieku, ale również takich, które obecnie dojrzewają i szukają akceptacji.
„Boże, chciałabym, żeby ktoś powiedział mi o tym, jak byłam młodsza…. że nie wszystkie ciała są takie same. Wyretuszowane, chudziuteńkie modelki na okładkach magazynów mówiły mi, że mam nadwagę. Przestałam jeść. Co za pech – musiałam odstawić węglowodany, a moje ciało nie nadawało się do bikini” – śpiewa Jax w swojej piosence, którą wyświetliło już na TikToku ponad 30 mln osób.
Podkreśla, że gdyby mogła cofnąć czas, to powiedziałaby sobie, że „zna Victoria’s Secret”. Jak śpiewa, „Victoria została stworzona przez mężczyznę”. „To stary facet, który mieszka w Ohio i zarabia pieniądze” na takich dziewczynach jak ona – na nastolatkach, które chorują na zaburzenia odżywiania.
Flash mob przed sklepem Victoria’s Secret zakończył się zainscenizowanym pokazem mody, w którym wzięły udział kobiety o różnych kształtach i kolorze skóry, również takie z niepełnosprawnością. Z dumą pokazały się takimi, jakie są.
RozwińOd porównywania do zaburzeń odżywiana
Jak wyjaśnia Jax, tekst piosenki zainspirowany był historią młodej dziewczyny, która czuła się niekomfortowo w swoim ciele i nie mogła go zaakceptować. Autorka utworu zna ją bardzo dobrze, ponieważ była jej opiekunką.
„To dla mnie bardzo osobista piosenka, ponieważ gdy byłam w jej wieku, wciąż porównywałam swoje ciało do jednego typu figury, który promowały firmy takie jak Victoria’s Secret. I wtedy zaczęły rozwijać się u mnie zaburzenia odżywiania i dysmorfia. Tworząc tą piosenkę, postanowiłam sobie za cel, żeby choć trochę przyczynić się do tego, żeby zarówno ona, jak i jej rówieśniczki nie przechodziły przez to samo co ja” – mówi Jax w nagranym przez siebie materiale.
Podkreśla, że jej intencją nie było zaszkodzenie marce Victoria’s Secret, tylko wyśpiewanie tego, co leży jej na sercu. Autorka piosenki przyznaje, że nie przypuszczała, że wywoła ona aż tyle reakcji i komentarzy. Internauci zaczęli udostępniać ją na TikToku i opowiadać swoje własne historie. Dzięki temu utwór trafił na listy tygodnika „Billboard” i na antenę stacji radiowych.
Tatuaże, trans, plus size i… naturalność
Wideo nagrane przez Jax przykuło uwagę samej firmy Victoria’s Secret, która na swoim profilu na Instagramie opublikowała wiadomość od CEO marki do całej społeczności zgromadzonej wokół niej. Zapewnia w niej, że chce, aby każdy, kto do niej należy, czuł się „dostrzeżony i szanowany” i zachęca do rozmowy wszystkie osoby, które uważają, że jest coś, co marka mogłaby poprawić.
„Nie powinnyście potrzebować viralowej piosenki (…), żeby wasz głos został usłyszany. Potrzeba do tego całej wioski, nie influencerki. Nie czuję się komfortowo z tym, żeby mówić w imieniu całego pokolenia o manipulacyjnej i nieinkluzywnej kulturze marketingu. (…) Dlatego – skoro już Victoria’s Secret zwróciło uwagę na moje konto na TikToku – proszę każdego, kto ma wrażenie, że jego głos nigdy nie był usłyszany, żeby skomentował to wideo. Dajcie im znać, czego potrzebujecie do tego, żeby czuć się bezpiecznie, pięknie, komfortowo i żeby być reprezentowanymi w społeczeństwie” – apeluje Jax w nagranym przez siebie materiale wideo, który udostępniła na TikToku w odpowiedzi na post Victoria’s Secret.
Na odpowiedź internautek nie trzeba było długo czekać. „Tatuaży, potrzebujemy tatuaży! Na całych rękach”, „Starszych kobiet w kampaniach – one też chcą czuć się dostrzeżone i reprezentowane”, „Produktów i marketingu skierowanych do osób transpłciowych i plus size!”, „Potrzebujemy osobowości! Twarzy pokazujących ludzkie emocje i wykonujących naturalne ruchy” – to tylko niektóre z wielu wiadomości, które pojawiły się pod wideo opublikowanym przez Jax (jest ich już ponad 80 tysięcy!).
RozwińZobacz także
„Można wręcz umrzeć ze śmiechu, zupełnie tak jak umierają osoby chore”. Janina Bąk o koszulkach z „zabawnym” rysunkiem o anoreksji
Była pracownica Facebooka: algorytmy promują treści szerzące nienawiść i szkodzące zdrowiu psychicznemu najmłodszych
Lekarze ostrzegają przed „tsunami” zaburzeń odżywiania związanych z izolacją w czasie pandemii
Polecamy
„Teraz radzę sobie o wiele lepiej”. Amanda Bynes po latach zmagań z problemami zdrowia psychicznego stara się wrócić do formy
Tysiące nagich osób na moście Story Bridge. „Wszyscy jesteśmy tacy sami”
Pamela Anderson o rezygnacji z makijażu: „Zaczęłam zdawać sobie sprawę, że czuję się świetnie jako ja”. Nakłoniła Drew Barrymore do zdjęcia doczepów na wizji
Danae Mercer: „80 proc. kobiet ma cellulit, 70 proc. niesymetryczne piersi, 90 proc. ma wzdęcia. Kobiety w 100 procentach są piękne, silne i znaczą więcej niż ich odbicie”
się ten artykuł?