Zespół Aspergera a popęd seksualny. Jak kształtuje się u osób w spektrum?

Zespół Aspergera (ZA) to jedno z zaburzeń neurorozwojowych należących do spektrum autyzmu. Mimo że osoby z ZA najczęściej mają prawidłowy rozwój intelektualny i językowy, ich sposób postrzegania i interpretowania świata różni się od osób neurotypowych. Jednym z obszarów, w którym te różnice są szczególnie widoczne, jest seksualność i związany z nią popęd seksualny.
Rozwój seksualny osób z zespołem Aspergera
Podobnie jak w przypadku osób zdrowych, osoby z ZA przechodzą przez etapy dojrzewania płciowego, doświadczając zmian hormonalnych i fizycznych. Jednak ze względu na specyficzne cechy związane z zespołem Aspergera, takie jak trudności w zrozumieniu norm panujących w społeczeństwie czy komunikacji niewerbalnej, tacy ludzie mogą napotykać na unikalne wyzwania w zakresie rozwoju seksualnego.
Wielu nastolatków z zespołem Aspergera doświadcza trudności z interpretacją sygnałów społecznych związanych z zainteresowaniem romantycznym czy seksualnym, co w konsekwencji może prowadzić do nieporozumień, a nawet nieodpowiednich zachowań.
Popęd seksualny a zachowania seksualne
U osób z zespołem Aspergera popęd seksualny jest zróżnicowany i indywidualny, podobnie jak w populacji ogólnej. Niektóre osoby mogą doświadczać go silniej, podczas gdy inne mają dużo mniejsze zainteresowanie sferą seksualną, co widać wyraźnie w dorosłym życiu.
Jednak ze względu na trudności w rozumieniu norm społecznych i komunikacji, pewne osoby z ZA mogą przejawiać zachowania seksualne uznawane za nieodpowiednie lub niezgodne z oczekiwaniami społecznymi. Może to wynikać z braku odpowiedniej edukacji seksualnej dostosowanej do ich potrzeb oraz trudności w interpretacji sygnałów otrzymywanych od potencjalnego partnera czy partnerki.
Znaczenie edukacji seksualnej dla osób z zespołem Aspergera
Biorąc pod uwagę powyższe fakty, kluczowe jest zapewnienie osobom z zespołem Aspergera kompleksowej i rozwiniętej edukacji seksualnej, która obejmie nie tylko podstawy, ale również sfery, o których osoby zdrowe na co dzień nawet nie myślą:
- wyjaśnienie norm społecznych – omówienie, jakie zachowania są akceptowane, a jakie nie w kontekście seksualności,
- rozwój umiejętności komunikacyjnych – nauka, jak wyrażać swoje uczucia i potrzeby w sposób odpowiedni oraz jak interpretować sygnały od innych osób,
- bezpieczeństwo seksualne – informacje na temat ochrony przed chorobami przenoszonymi drogą płciową, niechcianą ciążą oraz jak rozpoznać i odpowiednio reagować na sytuacje potencjalnie niebezpieczne,
- samoakceptacja i tożsamość – wsparcie w zrozumieniu i akceptacji własnej seksualności, w tym orientacji seksualnej.
Edukacja seksualna osób z zespołem Aspergera musi być prowadzona w sposób jasny i konkretny, dostosowany do poziomu rozumienia przez nastolatka otaczającego świata, a także z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i doświadczeń. Co ważne, rodzice pod żadnym pozorem nie mogą unikać tego tematu, a wręcz sami powinni go zainicjować lub przygotować się do zadawanych przez dziecko pytań zawczasu.
Zaburzenia sensoryczne a seksualność
Osoby z ZA często doświadczają zaburzeń sensorycznych, które mogą wpływać na ich doświadczenia seksualne. Nadwrażliwość lub niewrażliwość na bodźce dotykowe, dźwiękowe czy wzrokowe oddziałują w pewnym stopniu na preferencje i komfort w kontekście intymności fizycznej.
Na przykład, niektóre osoby mogą unikać pewnych form kontaktu fizycznego z powodu nadwrażliwości na dotyk, podczas gdy inne mogą poszukiwać intensywniejszych bodźców. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla zbudowania satysfakcjonującej relacji intymnej z drugą osobą.
Kluczowa w zdrowym związku jest rola szczerości
W relacjach międzyludzkich, zwłaszcza tych o charakterze romantycznym i seksualnym, szczerość odgrywa fundamentalną rolę. Osoby z zespołem Aspergera powinny otwarcie komunikować swoje potrzeby, granice i ewentualne trudności wynikające z ich sposobu postrzegania świata.
Co prawda może to wpłynąć na potencjalne odrzucenie przez partnera lub partnerkę, który/która na początku nie będzie rozumieć, że osoba z ZA nie lubi głaskania czy masażu. Jednak dzięki temu uniknie się nieporozumień w sferze intymnej. Zaufanie i jasna komunikacja pozwalają budować zdrowe, oparte na szacunku relacje, w których obie strony czują się komfortowo i bezpiecznie.
Co mówią badania? Seksualność w ZA według naukowców
Badania wskazują, że intymność, randkowanie i życie seksualne należą do największych źródeł stresu dla osób z zespołem Aspergera. Aż 80 proc. badanych uznaje tę sferę za szczególnie obciążającą (Attwood, Evans, Lesko, 2020). Czynniki, takie jak zaburzenia sensoryczne, sztywność zachowań, trudność w odczytywaniu emocji i intencji innych ludzi mogą znacząco wpływać na budowanie relacji intymnych.
Z kolei badanie Aston z 2003 roku wykazało, że ponad 60 proc. par, w których jedna osoba ma ASD, odczuwa niezadowolenie ze swojego życia seksualnego, a nawet 45-50 proc. żyje w celibacie. Nie jest to jednak regułą. Wiele osób z ZA i ich partnerów doświadcza satysfakcjonujących i szczęśliwych relacji, co pokazuje, że odpowiednia komunikacja, a także wzajemne zrozumienie mogą mieć kluczowe znaczenie w budowaniu udanego życia intymnego.
Bibliografia:
- Aston M., Aspergers in Love: Couple Relationships and Family Affairs, London and New York: Jessica Kingsley Publishers, 2003.
- Attwood T., Evans C., Lesko A., My daliśmy radę, tobie też się uda, Grupa Wydawnicza Harmonia 2020.
- Deguchi N., Asakura T., Qualitative Study of Wives of Husbands with Autism Spectrum Disorder: Subjective Experience of Wives from Marriage to Marital Crisis, Psychology 2018, vol. 9, no. 1.
- Heasman B., Gillespie A., Perspective-taking is two-sided: Misunderstandings between people with Asperger’s syndrome and their family members, Autism 2017, 22(6):740-750.
Podoba Ci się ten artykuł?
Polecamy

ADHD a związek. Jak zbudować silną i trwałą relację z osobą cierpiącą na ADHD?

Dziecko z ADHD. Jak postępować, aby skutecznie wspierać?

Wysoko wrażliwe dziecko a zespół Aspergera. Gdzie przebiega granica?

Co czuje dziecko z zespołem Aspergera? Jak wspierać osoby z Aspergerem?
się ten artykuł?