Przejdź do treści

Zespół Aspergera a stopień niepełnosprawności

Kolorowe kredki ułożone na rozmytym tle, symbolizujące różnorodność i indywidualność. Stopień niepełnosprawności przy zespole Aspergera zależy od nasilenia objawów i ich wpływu na codzienne funkcjonowanie, a orzeczenie może umożliwić dostęp do wsparcia edukacyjnego i terapeutycznego.
Zespół Aspergera a stopień niepełnosprawności. Fot. AdobeStock
Podoba Ci
się ten artykuł?

Zespół Aspergera jest zaliczany do grupy zaburzeń neurorozwojowych ze spektrum autyzmu. Powszechnie określa się go mianem łagodnego autyzmu lub autyzmu wysokofunkcjonującego, choć to błędne określenia. Objawia się on głównie poprzez problemy w komunikacji, niezrozumienie norm społecznych oraz powtarzalność zachowań. Zespół Aspergera a stopień niepełnosprawności czy „Asperger” może liczyć na wsparcie od państwa?

 

Jak objawia się zespół Aspergera?

Zespół Aspergera rozpoznawany jest zwykle u dzieci, które ukończyły 3. rok życia. Jak jednak można przeczytać na stronie NIK, diagnoza może być postawiona w każdym wieku, zarówno u nastolatków, jak i osób dorosłych. Według danych ZA częściej dotyka chłopców niż dziewczynek. Objawy zespołu Aspergera dotyczą przede wszystkim trzech obszarów:

  • trudności w interakcjach społecznych – problemy z rozpoznawaniem i wyrażaniem emocji. Dzieci preferują samotne zabawy, a kontakty z rówieśnikami stają się dla nich wyzwaniem,
  • zaburzona komunikacja – osoby z ZA mają bogaty zasób słownictwa i często posługują się fachowym nazewnictwem. Mają tendencję do tworzenia neologizmów i używania echolalii, czyli powtarzania zasłyszanych słów lub całych zdań,
  • powtarzalne zachowania i wąskie zainteresowania – potrzeba stałego porządku dnia. Wszelkie zmiany lub odstępstwa mogą wywoływać lęk i problemy z adaptacją.

Powyższe cechy mogą, lecz nie muszą występować wspólnie. Zdarzają się też przypadki o większym lub mniejszym nasileniu. Dlatego mówi się o spektrum zachowań, bo każde dziecko z ZA jest inne.

 

Mama i syn bawią się klockami na dywanie, koncentrując się na układaniu konstrukcji. Objawy zespołu Aspergera obejmują trudności w nawiązywaniu relacji, intensywne zainteresowania, sztywność w rutynach oraz nadwrażliwość sensoryczną, przy zachowanej prawidłowej mowie i inteligencji.

Rozpoznanie zespołu Aspergera

Rozpoznaniem zespołu Aspergera zajmuje się specjalistyczny zespół, złożony m.in. z psychiatry, psychologa, logopedy oraz pedagoga. Proces diagnozy obejmuje: 

  • wywiad kliniczny dotyczący wczesnego rozwoju dziecka, zachowań związanych z trudnościami w komunikacji i interakcjach społecznych oraz codziennego funkcjonowania,
  • obserwację zachowania – sposób mówienia, kontakt wzrokowy, ocenę funkcjonowania dziecka w środowisku przedszkolnym i szkolnym,
  • kwestionariusze diagnostyczne i testy psychologiczne,
  • diagnostykę różnicową w celu wykluczenia innych zaburzeń, np. ADHD.

Diagnoza pomaga osobom z ZA oraz ich bliskim lepiej zrozumieć sposób codziennego funkcjonowania. Daje szansę spojrzenia na swoje trudności z nowej perspektywy oraz budowania świadomości, że wiele zachowań jest wynikiem innego sposobu funkcjonowania mózgu.

 

Terapeuta robi notatki podczas konsultacji, analizując informacje o pacjencie. Wysoko wrażliwe dziecko i dziecko z zespołem Aspergera mogą wykazywać silne reakcje na bodźce, jednak wrażliwość emocjonalna u dzieci z Aspergerem często łączy się z trudnościami w rozumieniu sygnałów społecznych i sztywnymi wzorcami zachowań.

Czy zespół Aspergera zalicza się do niepełnosprawności?

Zgodnie z Międzynarodową Klasyfikacją Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF), zespół Aspergera może zostać uznany jako niepełnosprawność. Odnosi się to nie tylko do kwestii diagnozy, lecz wynika także z trudności w codziennym funkcjonowaniu osób z ZA.

Dla wielu osób z zespołem Aspergera otrzymanie orzeczenia o stopniu niepełnosprawności jest kluczowe w możliwości uzyskania wsparcia: terapii, pomocy asystenta osobistego, świadczeń finansowych czy dostosowania miejsca pracy lub nauki.

Orzeczenie o niepełnosprawności jest oficjalnym dokumentem wydawanym przez Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności, który potwierdza stopień niepełnosprawności danej osoby na podstawie kompleksowej oceny stanu zdrowia. 

Warto podkreślić, że sam fakt diagnozy ZA nie gwarantuje przyznanie orzeczenia. Istotne jest wykazanie, że objawy zaburzenia ograniczają codzienne funkcjonowanie. Do uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności niezbędne będzie zgromadzenie następujących dokumentów:

  • wypełnienie wniosku o wydanie orzeczenia (druki są dostępne online lub w stacjonarnych siedzibach Powiatowych, lub Miejskich Zespołów ds. Orzekania o niepełnosprawności),
  • dokumentacja medyczna (zaświadczenia od psychiatry, psychologa, neurologa), opinie specjalistów, wyniki testów psychologicznych. Dokumenty muszą być wystawione maksymalnie 30 dni przed złożeniem wniosku.

Osoba z ZA w zależności od indywidualnej sytuacji może uzyskać lekki, umiarkowany lub znaczny stopień niepełnosprawności. W przypadku dzieci niepełnosprawności się nie różnicuje.

 

Terapeuta rozmawia z pacjentką, oferując wsparcie psychologiczne. Zespół Aspergera jest częścią spektrum autyzmu, charakteryzując się trudnościami w interakcjach społecznych, intensywnymi zainteresowaniami i sztywnością w zachowaniach, ale bez opóźnień w rozwoju mowy i inteligencji.

Co przysługuje osobom z zespołem Aspergera?

  1. Wsparcie w środowisku szkolnym (wczesne wspomaganie rozwoju, WWR) – możliwość nauczania indywidualnego lub dostosowania programu nauczania, korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego.
  2. Wsparcie psychologiczne – łatwiejszy dostęp do różnego rodzaju form terapii m.in. terapia logopedyczna, trening umiejętności społecznych, terapia poznawczo-behawioralna.
  3. Wsparcie materialne w postaci świadczenia pielęgnacyjnego, ulgi podatkowe czy renta socjalna w przypadku całkowitej niezdolności do pracy.

 

Bibliografia: 

  1. Amoretti C. M., Lalumera E., Serpico D., The DSM-5 introduction of the Social (Pragmatic) Communication Disorder as a new mental disorder: a philosophical review, History and Philosophy of the Life Science 2021, 43(4):108. 
  2. Bryńska A., Miejsce zespołu Aspergera w grupie całościowych zaburzeń rozwoju: kontinuum, czy spektrum zaburzeń autystycznych, Psychiatria Polska 2011, tom XLV, nr 5, s. 749-758. 
  3. https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/wsparcie-osob-z-autyzmem-i-zespolem-aspergera.html [dostęp 28.30.2025]. 
  4. Światowa Organizacja Zdrowia, Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF), Genewa 2001. 

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy:

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.
Podoba Ci
się ten artykuł?